Met het dak omlaag genieten we van de omgeving. Het typische en kenmerkende geluid van de BMW 6-cilinder in lijn is welhaast rustgevend. Met een overvloed aan vermogen schakelt hij rustig en bij lage toeren door de zes verzetten. BMW’s Adaptive Drive staat in Comfort modus en wat mij betreft is dit de fijnste stand voor een heerlijke tourrit. Zoals het een échte Roadster betaamt tuur je over de lange neus en heb je een diepe zit vlak voor de achteras. De voorruit loopt vrij vlak en biedt tezamen met het windscherm bescherming van luchtstromen.
Fijne allemaal, maar een Roadster moet volgens mij ook een ‘Duistere zijde’ hebben. Zoiets als de gasten van Jambers: overdag is hij…, maar….okay let’s try. De versnellingspook krijgt een tik naar links, de bedieningsknop van Adaptive Drive drukken we tweemaal zodat we van Comfort, via Sport, naar Sport+ modus gaan. We sturen bruusk in en geven de 2.5 de sporen. Direct wordt zijn lekkere kont opzij geschoven en komt het overstuurde karakter naar boven. Dit is gaaf, speels en geeft je het gevoel met een echte sportwagen onderweg te zijn. Wie denkt dat de sDrive23i niet voldoende vermogen heeft snoeren we de mond, want met 204pk is de Z4 bloedsnel. Wat te denken van een topsnelheid van 239km/h en in slechts 7 tellen schiet de naald vanaf stilstand voorbij 100km/h.
De Z4 waar we het over hebben is een origineel Nederlands geleverd exemplaar en dat is aangenaam tussen de legio ingevoerde varianten met vele eigenaren en dubieuze historie. Bovendien is de kilometerstand uitermate laag en dus volledig aantoonbaar. Alle documentatie is aanwezig evenals beide sleutels.
De volgende servicebeurten zijn gedocumenteerd:
08/04/2010 0 km
23/02/2012 11.511 km