Met een gruwelijk dikke brul ontwaakt de 4.4 V8 turbomotor. De pook van de DCT automaat gaat een tik naar achter in D. De LED-jes in de toerenteller gaan één voor één uit naarmate de motor warmer wordt. Wanneer alle vloeistoffen op bedrijfstemperatuur zijn gaan we er voor zitten. We prepareren hem volledig hardcore. Stuurkarakter, demping, motor, zelfs de mate van tussengas is instelbaar – het gaat allemaal in standje Sport Plus. Het is krankzinnig dat dit überhaupt instellingen zijn op zo’n gigantische SUV als deze, maar goed. Het kan, dus we doen het. Dit is hoe M Technic de BMW X6 M bedoeld heeft. Snoeihard, onwerkelijk snel en bruut.
We zetten hem stil en concentreren ons op de launch. Het rechterpedaal gaat volledig in het pluche. Wat er dan gebeurt is werkelijk ongekend. De 575pk sterke V8 begint als een bezetene te trekken. Met een verslavende brul klimt hij razendsnel in toeren. Met een knal gaat hij naar het tweede verzet, BAM, 4 tellen later de 100km/h, wederom een klap, door naar drie, BAM, 160km/h, het houdt niet op want in een ogenschijnlijke recht evenredige versnelling tikt de naald korte tijd later de 260 aan en bereiken we de begrenzer. Dit gaat werkelijk nergens over. Verbaasd en vol ongeloof beseffen we dat we hier met een X6 op pad zijn. Een X6 met het karakter van een M3 of M4. Het is wonderbaarlijk hoe lichtvoetig de M techneuten deze SUV hebben kunnen maken. Ook in bochten is het ongekend. Het onderstel voelt snaar strak ondanks de ruim 2,2 ton aan kilo’s en het hoge zwaartepunt.
Met trillende knieën zetten we de X6 M weer op z’n plek. Goed beschouwend is dit een echte alleskunner. Op maandag gaan we er mee naar kantoor, op woensdag rijdt er een zakenconnectie mee, op zaterdag brengen we de kinderen naar de hockey en op zondag gaan we met het hele gezin op pad. De autobahn verslind hij continu met 200 plus waardoor wintersport een koud kunstje is en als het echt moet staat hij zelfs zijn mannetje op een trackday. Gekke auto, dat is zeker, maar verslavend lekker. Vooral het geluid. Het geluid is werkelijk fenomenaal.
Bij veel snelle auto’s schiet de uitstraling nog wel eens te kort. Hoe anders is het in deze X6 M. De speciale M-kleur – Donnington Grau – staat hem waanzinnig goed en juist in deze kleur komt het imponerende M Aerodynamica pakket nog mooier uit. Het interieur voorziet in zwart Merino lederen bekleding. Het dashboard is er eveneens mee omtrokken en het contrasterende stiksel is waanzinnig. De zwarte hemelbekleding en de hoogglans pianolak sierlijsten maken het af. Het is zo mooi allemaal. Overal M emblemen en het speciale M sportstuurwiel is voorzien van twee enorme schakelflippers om die gave DCT te bedienen.
De BMW X6 M is een Manus van alles dus we wensen ook luxe. Veel luxe graag. De M bediend u op uw wenken. Uiteraard zijn de sportstoelen volledig elektrisch bediend, maar ze zijn ook voorzien van stoelverwarming en uiteraard volledig elektrisch bediend en voorzien van memory. Het brede scherm van het Navigation Professional systeem voorziet in Navigatie met 3D kaartweergave en Google Earth view, bluetooth telefonie en audiostreaming, multimedia en legio instellingen. De LED dimlichten geven een zee aan licht en hebben een adaptieve lichtbundel en uiteraard grootlicht assistent. Verder een elektrisch schuif-/ kanteldak. Fijne optie is de af fabriek geleverde elektrische trekhaak.