Het is een rare gewaarwording. Een grote SUV als deze BMW X5 die geruisloos voorbij zoeft. Met de elektromotor van de xDrive40e kan de auto volledig elektrisch rijden. En wanneer je denkt dat de fun er af is met een hybride variant als deze, die heeft het mis. Met 306pk gecombineerd vermogen kom je werkelijk niets te kort. Als het moet sprint deze mastodont in slechts 6,8 s naar 100km/h en het mooie is, het verbruik is alles behalve hetgeen je verwacht van zo’n slagschip. De relatief kleine 2.0 4-cilinder benzinemotor levert 245pk en gecombineerd met de elektromotor in staat een extreem laag verbruik neer te zetten. Nu is de afgegeven 3,3L/100km misschien wat rooskleurig, maar dat hij zuinig is staat buiten kijf en bovendien ontving hij niet voor niets een groen A-label. De X5 xDrive40e is een zogenaamde plug-in hybride. Je laadt het accupakket op middels een stekker. Gewoon via het stopcontact in zo’n 4 uur of via de snellaadkabel in 2 tot 3 uur. Beide kabels zijn present. Het mooie is dat het verder eigenlijk gewoon een authentieke BMW X5 is. Wel is alles in de 40e wat meer afgestemd op comfort. De luchtvering is natuurlijk reeds comfortverhogend, maar de actieve dempers zijn dat zeker. Iedere oneffenheid wordt vakkundig verwerkt. Een buiten gewoon fijn rijdende machine aldus.
Nu was de X5 hybride leverbaar vanaf zo’n EUR 81.000. Deze had echt een nieuwprijs van maar liefst EUR 106.580 en dat zie je. Wat een uiterst luxe uitgevoerd exemplaar is dit. Beginnend met de voortreffelijke comfortzetels in premium Nappa leder in de chique kleur – Mokka – en multi-voudig elektrisch verstelbaar en beide voorstoelen uiteraard met memorystanden en stoelverwarming. Ook het stuurwiel is elektrisch verstelbaar. Het stuurwiel is overigens een M-Sport stuurwiel. Zeer fraai en voorzien van stuurwielbediening en de schakelflippers voor de automatische 8-traps transmissie. Ook erg fraai is het Individual leder pakket. Werkelijk alles is bekleed met leder. De middenconsole, de deurpanelen, het dashboard, het geeft een zeer luxe uitstraling. Boven je de zwarte hemelbekleding met een gigantisch glazen panoramadak. Elektrisch te kantelen of volledig te openen. Alle informatie wordt geprojecteerd in de voorruit via het head-up display – een fijne en veilige optie. En dan die koplampen. Adaptive LED met meedraaiende lichtbundel en grootlicht assistent. Een bizarre lichtopbrengst en een fraai stuk techniek. Bovenop het dashboard prijkt het grote display van het Navigation Professional systeem. Het omvat onder meer navigatie met 3D kaartweergave en Google Earth wwergave. Verder legio menu’s met instellingen. Het audiosysteem is HiFi en audio kan gestreamd worden via de diverse aansluitingen of via bluetooth. Een heel fijne optie is het Surround View camerasysteem. Rondom de auto zijn diverse camera’s die het beeld op het display verzorgen. Achteruitcamera of top view en ondersteund met rondom parkeersensoren met automatische stopfunctie wanneer je een object dreigt te raken. De climate control kent vier zones dus ook gescheiden voor de passagiers achter die sowieso een riante positie hebben. Ruimte, ruimte en nog eens ruimte. Luxe optie zijn ook de soft-close portieren. Bovendien vergrendel en ontgrendel je de auto key-less. Er zijn diverse rij assistenten zoals verkeersbord herkenning, grootlicht assistent en lane-assist om de auto auto binnen de lijnen te houden en lane-change assistent. Die laatste waarschuwt wanneer er een voertuig zich in de dodehoek bevindt.