Het is een regenachtige herfstdag. Het blad is vrijwel volledig van de bomen en de kou treed in. Amper half vijf en het is al donker. Einde van week, onderweg naar huis. De standkachel had het interieur reeds verwarmd. Ik waan me volledig ontspannen achter het stuurwiel van de machtige BMW X5 van de allernieuwste generatie. De krachtige zes cilinder doet zijn werk in alle rust. Uit de speakers van het voortreffelijke Harman/ Kardon audiosysteem klinken de opbeurende geluiden uit de ‘80’s. De X5 neemt mij bijna alles uit handen. De adaptive cruise houdt keurig afstand tot de voorligger en de geavanceerde BMW Laser Lights geven maximale opbrengst. De lichtbundel schijnt overal zonder de overige weggebruikers te verblinden. Zittende op de fijne sportzetels met zacht Vernasca leder tuur ik uit over het fraaie dashboard. Stoelverwarming aan, stuurwielverwarming aan, dit is genieten. De Live Cockpit geeft alle nodige informatie en ik scroll door de muziekzenders en weer terug naar de kaartweergave. Het head-up display biedt tevens noodzakelijk informatie en projecteert die in de voorruit.
Na de saaie autoweg nog een paar kilometers via een landelijke weg naar huis. Ik pas het adaptieve karakter aan op Sport. Direct schakelt de Steptronic een verzet terug, zakt het M Sport onderstel en wordt het sturen zwaarder. De gasrespons is direct. Ik laat de 265pk’s nog even los. Het wegdek is bezaaid met dorre, door en door natte bladeren, maar de X5 geeft geen krimp. De xDrive vierwielaandrijving geeft grip en de X5 spurt moeiteloos de bochten uit. Wat een indrukwekkende machine.
Naast de geweldige rijeigenschappen en de luxe is de BMW X5 een prachtige, imponerende auto. Het design is strak en zakelijk en van extreem hoog niveau. De details zijn schitterend. De witte lak – Alpinweiβ 3 – is een geweldige keuze. Zeker in combinatie met het M Sport Aerodynamica bumperpakket oogt hij agressief. De blauwe elementen van de BMW Laser Lights ogen chique. De gigantische M Sport velgen onderstrepen het imponerende voorkomen. Binnen is gekozen voor het Cognac kleurig Vernasca leder. Alleen dez zetels en deurpanelen zijn in deze kleur, de rest is zwart en dat geeft een fraaie uitstraling. Ook de hemelbekleding is zwart. De instellingen van kleuren zijn talloos. De sierlijsten zijn vrijwel allemaal geaccentueerd met LED verlichting die in de meest vreemde kleurcombinaties zijn te wijzigen. De middenconsole zit vol knoppen van onder meer het camerasysteem, luchtvering en Adaptive Drive. Fraai design.
Achter het gigantische display midden in de auto gaat een ware computer schuil. Legio opties en instellingen zijn beschikbaar. Het systeem beschikt onder meer over Apple Carplay/ Android Auto, navigatiesysteem met Google Earth weergave, Digitale radio, Multimedia met bluetooth, Service en nog veel meer. Het systeem is spraakbediend, per touchscreen of via Gesture Control. Dat laatste werkt via handbewegingen die het commando voor een actie zijn. Fraai stuk techniek en goed bruikbaar in de praktijk.
Er praktisch is de kofferruimte. Het is voorzien van een aantal goodies. Zwaai je been onder de bumper door en de klep opent zich. De afdekhoes is elektrisch bediend. Je kunt het volledig elektrisch in de bodem laten verdwijnen. Ook is dit exemplaar voorzien van een elektrisch bediende trekhaak. Druk op de knop en de kogel komt elektrisch tevoorschijn.