In mijn hand het klein M Sport stuurwiel, m’n middelvingers rusten op de schakelflippers. Sport Plus mode actief. Onderstel, gasrespons, het overschakelen, stuurgedrag, alles staat op scherp in deze modus. Met een overdaad aan vermogen dirigeren de koets over bochtige wegen. De gigantische remschijven geven geen krimp wanneer ik vrijwel al het mogelijk van ze vraag. Met een strakke trefzekere stuurbeweging rond ik de scherpe bocht en dan kan het gas er weer op. Het is onwaarschijnlijk hoe snel hij accelereert. 80, 100, 120, 140, 160 het lijkt een evenredige versnelling tot de ver boven de 200 km/h. De combinatie van de 40d dieselbeul met de xDrive vierwielaandrijving en de voortreffelijke ZF automaat is geniaal. Een trio dat perfect bij elkaar past.
Ga voor de 40d en je beschikt over een serieus krachtige dieselmotor met maar twee turbo’s en een overdadig vermogen van 313pk en een boom ontwortelend koppel van 630 Nm. Resultaat een sprinttijd naar 100 km/h in slechts 5,9 seconden. Vijf, komma, geen seconden!! In een BMW X5? Zeker. En de topsnelheid van 36 km/h is in no time in zicht.
De tijd dat SUV’s als log, zwaar met bijbehorend rijkarakter bestempeld wordt ligt al een tijd achter ons. De X5 is een dijk van een machine en onder meer door de actieve dempers, luchtvering en legio andere ondersteunende systemen wordt het overgewicht ogenschijnlijk eenvoudig verdoezeld en stuurt zelfs een X5 werkelijk messcherp. Anderzijds – en dat is toch de modus zoals hij vrijwel altijd gereden zal worden in de praktijk – de Comfort modus maakt het juist een waanzinnig goede reismachine. Door de luchtvering worden oneffenheden keurig verwerkt, schakelt de automatische transmissie vroeg en ongemerkt door de verzetten en is het indrukwekkend stil aan boord van deze kolos. Tel daar bij op dat je in ongekende luxe verkeert als het gaat om uitrusting en je hebt een magistrale machine waarvan je weet dat hij in staat is tot bizarre prestaties.
Aan luxe geen gebrek. Om te beginnen zit je op voortreffelijk Comfort/ Sportstoelen uitgevoerd in lederen bekleding en stoelverwarming. Uiteraard zijn de stoelen multivoudig elektrisch verstelbaar en voorzien van memorystanden. Het gehele interieur is zwart – ook de hemelbekleding – terwijl alleen het leder is uitgevoerd in de kleur Terra. Een prachtige combinatie. Boven je hoofd het gigantische elektrisch bediende panoramadak. Het geluidssysteem komt van Harman/ Kardon. De vele speakers geven een uitmuntende geluidsbeleving. Het camerasysteem geeft een topview beeld waardoor alles rondom de auto te zien is op het scherm. Het grote centrale display omvat het Navigation Professional navigatiesysteem met Google Earth 3D aanzicht. Uiteraard is er bluetooth telefonie en kun je audio vanaf je telefoon streamen. Het M Sport stuurwiel beschikt over bedieningsknoppen voor de bediening er van. Via het head-up display wordt alle belangrijke informatie zoals snelheid en navigatiemeldingen in de voorruit geprojecteerd. Heel fijne optie is de Adaptive LED verlichting. Deze geven een gigantische lichtopbrengst en tezamen met de grootlicht assistent heb je altijd de optimale belichting.