In mijn hand het klein M Sport stuurwiel, m’n middelvingers rusten op de schakelflippers. Sport Plus mode actief. Onderstel, gasrespons, het overschakelen, stuurgedraag, alles staat op scherp in deze modus. Met een overdaad aan vermogen dirigeren de koets over bochtige wegen. De gigantische remschijven geven geen krimp wanneer ik vrijwel al het mogelijk van ze vraag. Met een strakke trefzekere stuurbeweging rond ik de scherpe bocht en dan kan het gas er weer op. Het is onwaarschijnlijk hoe snel hij accelereert. 80, 100, 120, 140, 160 het lijkt een evenredige versnelling tot de begrensde 250 km/h. De combinatie van de M50d dieselbeul met de xDrive vierwielaandrijving en de voortreffelijke ZF automaat is geniaal. Een trio dat perfect bij elkaar past. Als we niet beter wisten dachten we met een serieuze sportwagen onderweg te zijn, maar het is de BMW X5. Het topmodel uit deze range wel te verstaan.
Vergeet de 3.0d met 265pk, en de 313pk sterke 40d. Ga voor de M50d en je beschikt over een high tech dieselmotor met maar liefst drie turbo’s en een overdadig vermogen van 381pk en een krankzinnig koppel van 740Nm. Resultaat een sprinttijd naar 100 km/h in slechts 5,3 seconden. Vijf, komma, drie seconden!! In een BMW X5? Zeker. En de begrensde topsnelheid van 250 km/h is in no time in zicht. Overigens probeer het eens en je ontdekt dat de begrensde top eigenlijk 265 km/h is.
De tijd dat SUV’s als log, zwaar met bijbehorend rijkarakter bestempeld wordt ligt echt achter ons. De X5 is een dijk van een machine en onder meer door de actieve dempers, luchtvering en legio andere ondersteunende systemen wordt het overgewicht ogenschijnlijk eenvoudig verdoezeld en stuurt zelfs een X5 werkelijk messcherp. Anderzijds – en dat is toch de modus zoals hij vrijwel altijd gereden zal worden in de praktijk – de Comfort modus maakt het juist een waanzinnig goede reismachine. Door de luchtvering worden oneffenheden keurig verwerkt, schakelt de automatische transmissie vroeg en ongemerkt door de verzetten en is het indrukwekkend stil aan boord van deze kolos. Tel daar bij op dat je in ongekende luxe verkeert als het gaat om uitrusting en je hebt een magistrale machine waarvan je weet dat hij in staat is tot bizarre prestaties.
Aan luxe geen gebrek. Want zelden zagen we zo’n uitgebreid aangevinkte optielijst op een BMW X5. Vrijwel alles dat mogelijk was werd gekozen. De X5 diesel had destijds een vanaf prijs van EUR 68.200. De 40d kocht je vanaf EUR 86.900, maar ging je voor de M50d dan moest je de buidel ver opentrekken. Die kostte namelijk EUR 115.500. Wellicht is dit de X5 met de allerhoogste nieuwprijs want deze kostte in 2013 een krankzinnige EUR 150.350. Vrijwel full-options verklaart deze prijs, maar het blijft een enorm bedrag voor een BMW X5. Welke bijzonderheden kent deze X5?
Om te beginnen zijn alle rijassisten beschikbaar. Adaptive Cruise control, Lane Assist, Side Assist, Park Assist, surround camerasysteem en zelfs Nightvision is gekozen. Daarnaast zetel je op de meest uitgebreide Comfortzetels in Individual Elfenweiβ Nappa lederen bekleding met stoelverwarming, stoelventilatie en memorystanden. Het stuurwiel is verwarmd. Een elektrisch panoramadak is geopteerd. Adaptive LED lights, vier zone klimaatbeheersing met stoelverwarming achterin, zwarte hemelbekleding, Individual lederen dashboard bekleding en ga zo maar door. Fijn voor de achter passagiers is het af fabriek entertainment systeem. Echt heel fraai en absoluut high end en zeldzaam is het Bang&Olufsen audiosysteem met maar liefst 14 luidsprekers, een elektrisch uitklappende centerspeaker, een subwoofer en 1200W versterker.