Langzaam zakt de zon richting horizon. De laatste stralen laten de bijzondere M Individual kleur – Ametrin – ultiem tot zijn recht komen. Wat een werkelijk unieke en smaakvolle keuze op deze X5 M Competition. Competition, dus buiten motorisch gezien de ultieme M variant ook de uitvoering met de hoogglans zwarte accenten rondom. Alleen de uitstraling al bevestigt direct dat we hier met een verre van standaard X5 van doen hebben.
Het interieur is eveneens met klasse samengesteld en werkelijk geen optie leek onbenut. De multicontour M sportzetels zijn uitgevoerd in geperforeerd Merino Adelaide Grau leder met een zwarte baan over zit- en ruggedeelte en uiteraard de oplichtende X5 M emblemen. Prachtig detail. Daarnaast werd er gekozen voor interieurlijsten in het kostbare Carbon Fibre. Boven je prijkt de zwarte hemelbekleding in alcantara en natuurlijk het Sky Lounge panoramadak met meer dan 15.000 LED’s die je in kleur kan wijzigen.
Welgesteld is de X5 M Competition een compleet krankzinnige auto, maar daardoor wel heel begeerlijk. In de basis is een SUV natuurlijk niet ontwikkeld voor sportwagenprestaties, maar tegenwoordige verdoezel je door de ultiem ge-engineerde onderstellen en elektronica de overtollige kilogrammen en het hoge zwaartepunt. Daarnaast wordt er een niets ontziende V8 TwinTurbo onder de carbon motorkap gestoken voor onwerkelijke acceleratietijden en om het geheel tot stoppen te dwingen remschijven die in dezelfde maat onder een VW Passat niet zouden misstaan als lichtmetalen velg. Leuke feature en zelden gezien in autoland zijn de verschillende velgmaten van de X5. Op de vooras 21” met een reeds krankzinnige 295 breedte en achter een 22” wiel met 315 breed schoeisel.
Tijd om de machtige V8 tot leven te roepen. Met een druk op de knop ontwaakt hij met een bescheiden brul. De 4.4 Hot V V8 is een juweel. Compact licht en absoluut high end qua techniek. Gekoppeld aan de ZF 8-traps transmissie is dit een regelrechte beul. De cijfers liegen er niet om. In slechts 3,8 seconden sprint de X5 naar 100 km/h, vanuit stilstand naar 200 km/h in slechts 13,4 seconden en een begrensde – ja inderdaad een begrensde – topsnelheid van 290 km/h. We hebben het hier nog steeds over een X5, terwijl deze tijden eerder thuis horen bij een serieuze sportbolide uit Duitse of Italiaanse renstal.
De instellingen zijn legio. Je kunt de M instellen van comfortabel tot plankhard en er zijn ontelbaar veel mogelijkheden aangaande remrespons, tussengas, gasrespons, versnellingsbak, onderstel, demping en natuurlijk de kleppen in het uitlaatsysteem. Van redelijk beschaaft tot onbeschoft.
De unieke prestaties zijn er terwijl jij in luxe baart. Dit exemplaar is waanzinnig uitgevoerd en de meest begeerlijke en gewenste opties zijn gekozen. Zo zijn de zetels zowel voor als achterin verwarmd. Voorin geventileerd en zelfs voorzien van massagestanden. Het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System biedt met 1.500W vermogen geluidskwaliteit van topklasse. Bovendien zijn de speakers prachtig afgewerkt in RVS en sommige voorzien van LED verlichting. Heel fraai. Uiteraard beschik je over alle mogelijke rijassistenten waarbij grotendeels autonoom rijden mogelijk is. Verder uiteraard head-up display, soft close portieren, stuurwielverwarming en de befaamde BMW Laserlight verlichting met een ongekende lichtopbrengst en een waanzinnig werkende grootlicht assistent. Heel erg praktisch is elektrisch zwenkbare trekhaak.