We praten bijna 20 jaar later terwijl de BMW X5 – de E53 voor de échte kenners – nog steeds schittert. De eerste echte SUV van het merk werd een enorm verkoopsucces. Begrijpelijk overigens, want je kunt werkelijk alle kanten op met de X5 terwijl je in luxe reist die vergelijkbaar is met de 5- en 7-serie. De X5 gebruik je vooral op verharde wegen waar hij uiterst comfortabel en stil is. Maar ook buiten de gebaande wegen slaat de X5 geen modderfiguur. De permanente vierwielaandrijving, de gigantische bodemvrijheid en Hill Descent Control bieden soelaas in moeilijk begaanbaar terrein.
Het exemplaar dat we aanbieden werd origineel Nederlands geleverd in 2004. Onder de motorkap gaat een dijk van een motor schuil. De zeer krachtige en verfijnde 4.4 V8 benzinemotor met liefst 320 pk. Gekoppeld aan de automatische 5-traps StepTronic transmissie en vierwielaandrijving een comfortabel geheel met een overdaad aan vermogen. Met een 100 km/h sprint in 7 seconden is de X5 in staat serieuze prestaties neer te zetten. Dit gaat helaas natuurlijk gepaard met een behoorlijk brandstofverbruik. Gelukkig werd deze X5 later in zijn leven voorzien van een Vogel’s LPG G3 gasinstallatie. Hierdoor kun je de X5 zeer interessant rijden.
De X5 is de meest complete High Executive uitvoering. Zeker voor Nederlandse begrippen werd de auto daarnaast nog rijkelijk voorzien van opties wat de nieuwprijs opstuwde naar een gigantische EUR 109.563 in 2004. Zo werden de Comfortzetels voorzien van Walk Nappa lederen bekleding in Hellbeige, elektrische verstelling met memory en stoelverwarming. Ook het stuurwiel is elektrisch verstelbaar en de achterbank elektrisch verwarmbaar. De achterbank is zelfs elektrisch verstelbaar – een optie die wij nooit eerder zagen op de E53. Mooi detail is het sportstuurwiel dat afgewerkt is met het wortelnotenhout dat je tevens in de sierlijsten terug ziet. A fabriek werd de auto voorzien van een Navigatie Professional audio/ navigatiesysteem. Dit is echter gedateerd waardoor het vervangen is door een modern multimediasysteem met groot touchscreen, Apple CarPlay, Android Auto, bluetooth, DAB+, Youtube, televisie en digitale geluidprocessor. Erg prettige optie is het grote elektrisch bediende panoramadak. Heel erg praktisch is de afneembare trekhaak.
De BMW is nog steeds een schitterende auto. Vooral in deze fraaie lak – Sterlinggrau metallic – gecombineerd met het Hellbeige lederen interieur. Het lichte interieur wordt overigens beschermd door originele zwart rubberen matten. Ook de kofferruimte heeft een uitneembare rubberen beschermmat. Dit is het facelift model van de E53 waardoor vooral de voorzijde moderner oogt met de ‘puntige’ koplampunits die uiteraard zijn voorzien van xenon verlichting met adaptieve bochtverlichting en de bekende angle eyes. Aan de zijkanten zien we de aluminium opstapplanken. Deze geven hem een stoere uitstraling. Uiteraard dragen de 19” grote originele velgen ook aan bij. Overigens verkeren die in volledig onbeschadigde staat en zijn ze voorzien van prima Bidgestone rubber.