2WD modus…Traction Control, off…Transmissie in Sport…linkervoet op de rem, rechtervoet hard op het gas…de machtige V8 buldert uit de vier stortkokers bij zo’n 4.000 toeren. Rem los! En BAM….ongenadig hard worden we in de sportzetels geperst. De toeren klimmen razendsnel. Bam, tweede versnelling en dat was 100 door naar drie, vier, dat was 200, vijf, dat was 250, zes, zeven en dat is 300 en dan lijkt hij af te remmen in de begrenzer op 305 km/h. Snel weer terug naar normalere snelheden om mijn zintuigen te ontspannen. ‘’What the f… was dit’’ gaat er door mijn hoofd. Hoe dan? Wat een geweld. Bij het lossen van het gas komen er rake klappen uit de M sportuitlaten. Deze zijn nog het best te vergelijken met geweerschoten.
Meet the BMW M5 – F90 voor de kenners. De allereerste M5 met vierwielaandrijving. Een werkelijk bizarre machien. Vergeet de RS modellen van Audi en zelfs de AMG versies bieden niet wat de M5 biedt. Dit is de meest rauwe sportwagen in een ‘normaal’ jasje die we kennen. De 4.4 Hot V V8 – zoals we deze motor kunnen noemen – is een juweel. Compact licht en absoluut high end qua techniek. Gekoppeld aan de ZF 8-traps transmissie is dit een regelrechte beul. De cijfers liegen er niet om. 3,4 seconden naar 100 km/h, vanuit stilstand naar 200 km/h in slechts 11,1 seconden en een begrensde – ja inderdaad een begrensde – topsnelheid van 305 km/h. En heb je die stoelen gezien? Die zitten er niet voor niets want zijdelingse steun kun je goed gebruiken. De bochtsnelheid ligt zo ontzettend hoog en het grip level lijkt bovenaards. Wat een uitgekiende en perfect gebalanceerde auto is de M5.
De M5 is uiteraard een unieke verschijning. Onlangs nog één gezien in het wild? Dat dacht ik al. Toch staan er nog verassend veel exemplaren online, maar ze zien er allemaal – een beetje gechargeerd – uit als een ‘normale’ 5-serie. Grijs, zwart, zilvergrijs en donkerblauw is het meest opzienbarende wat we vinden. Nee als we dan toch ons boekje te buiten gaan met een M5 dan ook maar all the way! We kiezen voor de allermooiste kleur – Snapper Rocks Blue – speciaal voor het M model. En ja zwart lederen interieur ligt voor de hand, dus we kiezen voor het witte Merino leder in Silverstone II. De rest van het dasboard is met zwart leder. Gecombineerd met carbon sierlijsten en een voortreffelijk gevormd M Sport stuurwiel met rode en blauwe stiksels. Uiteraard is de hemelbekleding zwart. Zo zien we hem graag. Bovendien is deze M5 uitgerust met een carbon dak. Enkel afgewerkt met blanke lak dus perfect zichtbaar en het contrasteert ontzettend fraai met de fel blauwe lak. Als klap op de vuurpijl staat deze M5 op de kostbare en prachtige 21” Vorsteiner velgen met achter 295 breed schoeisel.
Het interieur biedt extreem veel luxe. De volledige elektrisch verstelbare zetels zijn voorzien van memorystanden en stoelverwarming. Ook het stuurwiel is elektrisch verstelbaar en verwarmd. Uiteraard is er een head-up display om de broodnodige informatie bondig te projecteren in de voorruit. Als je het – overigens verslavende – geluid uit de uitlaten zat bent kun je genieten van het Harman/ Kardon audiosysteem. Je bediend het systeem via Idrive, touchscreen of middels gebaren via Gesture Control. Allerlei rijassistent behoeden je voor fouten. Van uitstap assistent, tot cross traffic alert en van dode hoek detectie tot verkeersbord herkenning het zit er allemaal op. Uiteraard ook adaptive cruise control. Het camerasysteem is handig voor parkeren, maar dat kan hij desgewenst ook zelfstandig via de parkeer assistent.
En dan die middenconsole. Hier stel je het volledige karakter van de M5 in. Demping, gasrespons, stuurkarakter, het karakter van de transmissie, 4WD, 4WD Sport of alleen achterwiel aandrijving. Het is allemaal mogelijk. Je kunt je voorkeuren scharen onder de twee M buttons op het stuurwiel. En dat is nodig want de verschillende modi zijn eindeloos.