In het schemerende licht van de namiddag vallen de prachtige contouren van de BMW 7-serie op. Een uiterst luxe en imponerende verschijning. Veel verfijnder dan voorgaande versies, maar bovenal chique. De briljant lak – Sophistograu – is misschien wel dé mooist lakkleur voor de 7-serie. Vooral wanneer het gecombineerd wordt met het Canberrabeige leder.
Bij het openen van het portier wordt je getrakteerd op kunstige grafische weergaves op de virtual cockpit en het centrale controle display. De Ambient sfeerverlichting accentueert de lijnen in het interieur. De voetruimte wordt smaakvol verlicht en ik besef me dat dit met recht het topmodel limnousine uit de Beierse stal is. Deze 7-er is voorzien van de Comfortzetels waarbij werkelijk alles elektrisch instelbaar is. Hoofdsteunen, lendensteunen, zitvlakverlenging, de kromming van de rugleuning. Ik schakel de stoelverwarming in en verwen mezelf door de massagefunctie te activeren. Waanzinnig.
Wanneer we vertrekken hoor je…ja helemaal niets eigenlijk. Een toerenteller is niet zichtbaar, wel een blauw lijntje dat aangeeft dat ik iets meer dan 30% van de elektromotor vraag. Als jet het mij vraagt een waardevolle toevoeging op een 7-serie want er is nog meer stilte en rust aan boord en doordat de elektromotor direct volledig koppel levert is de gasprespons uiterst direct. Waar je op voorhand vraagtekens bij kan plaatsen is de aanwezigheid van een 4-cilinder benzinemotor. Hoort dat in een 7-serie? Misschien niet, maar wellicht in deze tijden des te meer en weer gerust want deze motor is zo ontzettend stil dat je praktisch gezien geen weet hebt van het aantal cilinders. Bovendien zijn de prestaties ongekend, want als we even later het vermogen aanspreken zijn we vol verbazing en vol lof. Net iets meer dan vijf seconden doet hij er over om naar 100 km/h te accelereren en ook ver daar boven wordt je letterlijk stevig in het leder geduwd. Ik sta versteld van de acceleratie. De topsnelheid is zelfs begrensd op 250 km/h. De prestaties hoef je het dus niet voor te laten en voor het brandstofverbruik zou je het júist moeten doen. Gemiddeld afgegeven verbruik van 2,0L/100 km is natuurlijk onzin, maar de boordcomputer geeft aan 5,8L/100 km gebruikt te hebben over de laatste 14.000 km. Dat is toch alleszins acceptabel, sterker nog eigenlijk best bizar gezien de prestaties.
Het accupakket wordt opgeladen middels regeneratie bij het uitrollen van de auto of het remmen. Daarnaast kun je de auto opladen via de meegeleverde stekker. Dit kan gewoon via een standaard stopcontact.
Ook qua luxe is de 7-serie niet te versmaden. Het lederen interieur hebben we het over gehad, maar het multimediasysteem ook zeker noemenswaardig. Het grote display werkt via de centrale controller op de middenconsole, of via het touchscreen, of je bediend het met spraakcommando’s en de echte gave feature is de bediening met handgebaren. Het systeem omvat naast ellenlange menustructuren onder meer navigatiesysteem met 3D kaartweergave en satellietweergave, bluetooth telefonie, audiostreaming via diverse apps of bluetooth. Overigens klinkt het Harman/ Kardon audiosysteem fenomenaal. De 600W digitale versterker en de maar liefst 16 luidsprekers geven een ongekende geluidsbeleving.