Via een glazen deur kijk ik de donkere garage in. De nachtverlichting toont de sierlijke vorm van de allernieuwste BMW 7-serie. Wanneer ik naar binnen loopt versterkt het licht en wordt het schitterende schepsel uit Beieren goed zichtbaar. Een kolos – dat zeker – maar een zeer verfijnd design. Een kwartier geleden had ik reeds de standkachel ingeschakeld via de fraaie Display key. Wanneer ik dichterbij de 7-er kom ontgrendeld hij vanzelf. Dit is next level key-less. De fraaie LED verlichting rondom tonen een sierlijk kunstje en vervolgens wordt de vloer fraai verlicht.
Rustig open ik het portier en zetel me in de Comfortstoelen. De zetels in de nieuwe 7-serie zijn fenomenaal. Zacht Exclusive Nappa leder, fraaie stiksel en voorzien van legio verstelmogelijkheden met memorystanden, stoelverwarming, stoelventilatie en een niet te versmaden programmaboekje aan massagestanden. Het zijn de details – want wanneer ik de veiligheidsriem vast wil gespen valt mij de gestikte belijning van in de M Technic kleuren op in de riem. Schitterend en smaakvol detail.
Met een druk op de knop ontwaakt de zescilinder diesel. Een schitterend schouwspel begint wanneer het enorme display – de virtual cokcpit – voor mijn neus zijn graphics toont. Het is naar wens in te stellen, van chique tot karig en van druk tot enkel de essentiële informatie. Vanuit de bestuurdersstoel waan je jezelf een gezagvoerder van de nieuwste Airbus want overal zijn displays en knoppen en instelmogelijkheden. Verhoog ik mijn blik dan zie ik de projectie in de voorruit van het head-up display en een beetje naar rechts is het gigantische Control-Display. Het behelst een onwaarschijnlijk uitgebreid menu waarin je de kleinste details kunt instellen. Iets naar onder het display van de climate control. Hier stel je naar wens de klimaatinstellingen in, maar ook de stoelverwarming en ventilatievoorin en het i-Onic systeem voor schone lucht en met diverse luchtverfrissers.
Op de middenconsole vind je naast de selectiehendel voor de 8-traps automaat onder meer touchknoppen voor het 360° camerasysteem, luchtvering, en het fenomenale BMW Adaptive Drive. Je stelt je onderstel en rijeigenschappen uitgebreid in van extreem zuinig en comfortabel tot snoeihard en uiterst sportief. Bovendien is er de Adaptive functie waarbij via camerasystemen het wegdek gelezen wordt en de suspensie zich voorbereid op ieder oneffenheid.
Tijd om te gaan. We zijn onderweg met – in mijn ogen – de mooiste en de sterkste dieselmotor die er momenteel op de markt is. De 750d. Een 3.0 zescilinder diesels met maar liefst vier turbo’s. Eén elektrisch aangedreven voor maximum koppel vanaf stationair en vervolgens nemen naarmate de toeren stijgen de andere drie turbo’s het over. Ongekende techniek met ongekende prestaties en cijfers. 400 pk is het gevolg en een verslindend koppel van maar liefst 800 Nm. Hij levert prestaties van een extreme sportwagen, maar dan in een 7-serie met een dieselmotor. De topsnelheid is volgens het Duitse herenakkoord afgesteld op 250km/h. Niet belangrijk, maar die acceleratie is ongekend. Het gaat met het grootste gemak, in alle comfort en razend snel want in slechts 4,6 s katapulteer je naar 100 km/h en je gaat in een evenredige versnelling zo door naar de begrensde top. Het is een bizarre gewaarwording. Niet alleen de cijfers zijn spectaculair. De rijbeleving is dat ook zeker. Het torque vectoring systeem en de meesturende achterwielen zorgen voor een snaarstrak weggedrag.