Het is een typisch Nederlands druilerige dag. Mistig, vochtig en het is vroeg donker. Wanneer je er gevoelig voor bent zou je er spontaan depressief van worden. Tot het moment dat je deze BMW ziet. Dat veranderd alles. Ondanks het ontbreken van de typeaanduiding zie je meteen dat dit een opvallend en bijzonder exemplaar betreft. Noem de opvallende kleur zilvergrijs en je doet hem veel te kort. Dit is de bijzondere Individual kleur – Mondstein metallic. Zelden gezien en destijds een kostbare optie. Het ziet er ongekend chique uit, maar bovenal lijkt hij zelfs op deze druilige dag te stralen. Tezamen met de hoogglans zwarte Shadow-Line sierlijsten en de chique velgen complementeren ze de luxe uitstalring. De 19” breedset is origineel en je ziet ze zelden. Ook de uitlaten zijn, laten we zeggen, niet standaard. De kenner weet, deze vierkantige stortkokers waren uitsluitend bestemd voor de 8 cilinder benzine variant. Een zeldzaam geleverde 550i xDrive. Onder de fraai gewelfde motorkap schuilt de 4,4 TwinTurbo V8 benzinemotor met een straatsteen ontwrichtende 408 pk.
Na het zien van de buitenzijde zijn we benieuwd naar het interieur. Met het aanraken van de deurgreep ontgrendeld de 5-er key-less. Meteen valt op dat de kostbare Individual trim ook hier verder gaat. Gekozen is voor de meest luxe Comfortzetels in Merino Graphite leder. De kleur is bijzonder. Niet zwart, maar heel donker grijs, welhaast groen. Het straalt luxe en exclusiviteit uit. Bovendien contrasteert het erg fraai met de Individal Edelholz hoogglans zwarte sierlijsten. Verder valt op dat er geopteerd is voor vrijwel ieder mogelijk optie. Bekende indicatie hiervoor is de rij met knoppen links van het stuurwiel bedoeld voor diverse rijassistenten. Ze zijn allemaal gevuld waarop we de conclusie kunnen trekken dat de BMW beschikt over een Head-Up display, dodehoekwaarschuwing, Lane assist, Collision Warning en het befaamde NightVision. Dat laatste werkt met een infraroodcamera en detecteert warmte zodat overige weggebruikers en dieren ook in het donker gedetecteerd worden.
De eerder genoemde comfortstoelen zijn voorzien van elektrische verstelling met memorystanden, maar ook met stoelverwarming en stoelventilatie. Daar blijft het niet bij want de 550i voorziet ook in massagefunctie. Het stuurwiel is elektrisch verstelbaar. De middenconsole is volledig gevuld met knoppen. Allemaal zou ik zeggen. Het camera icoon verklapt dat we te maken hebben met het surround camerasysteem. Rondom hangen camera’s die tezamen zorgen voor topview beeld. Met de knop voor BMW Adaptive Drive pas je het karakter van de 5-serie aan. Van uiterst comfortabel in Comfort mode tot snoeihard in Sport Plus. Dit is de uitgebreide variant met dynamische demperregeling en dynamische rolsatbiliteit. Deze opties zijn niet zichtbaar, waren peperduur, maar geven de 550i zoveel extra rijdynamiek.
Het audiosysteem is High-End. HiFi Professional met subwoofer, equalizer en legio instellingen. Audio stream je desgewenst via Bluetooth. Verder natuurlijk het grote 9,2” scherm van het Navigation Professional systeem. Bluetooth telefonie, Mediabibliotheek, AUX, USB, alles is present.
Het gaat te ver om de verdere lijst uitgebreid door te nemen. We noemen alleen de luxe zaken nog als Adaptive Cruise control, elektrische bediende kofferklep, elektrisch schuif-/ kanteldak en het elektrische zonnescherm voor de achterruit.