De heerlijke zomerdag brengt maakt dat ik ongelofelijk veel zin heb om het dak te openen. Met een druk op de knop ontpopt de chique 4-serie zich van coupé tot prachtige cabriolet. Het openen van het dak is een schouwspel op zich. Bijkomend voordeel is dat de verslavende klanken van de machtige 6-cilinder turbomotor nog beter hoorbaar zijn. Waanzinnig, je hoort de potentie, de zachte, soepele loop van de motor, aanwezig, maar nooit too much. De 435i was buiten de M4 het topmodel van de 4-serie. Daarmee niet de hardcore rijeigenschappen van de M, maar wel serieus veel vermogen, maar op een elegante wijze. In volledige luxe.
De motor is een bekende. De 3.0, 6 cilinder lijn motor met twin scroll turbo levert een waanzinnige 306pk. Temeer door de moderne 8-traps ZF automaat komt deze motor nog beter tot zijn recht. De cijfers liegen er dan ook niet om. In slechts 5,5 seconden raffelt deze met ware sportwagenprestaties de sprint naar 100 km/h af en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Dakloos wel te verstaan. En juist dit maakt de 435i cabriolet de perfecte allrounder. Verbluffend snel en sportief, maar altijd het comfort en de souplesse voor rustig cruisen.
In de High Executive trim kom je niets te kort, maar dit exemplaar werd nog met vele bijzondere en zelden geziene opties uitgevoerd. Het dreef de nieuwprijs op tot een krankzinnige EUR 92.555. Bijna tweemaal de vanaf prijs. Uiteraard zetel je op luxe met leder beklede stoelen in de prachtige kleur – Sattelbraun – overigens. Ze zijn uiteraard verwarmd en elektrische verstelbaar en voorzien van memorystanden. Deze stoelen hebben echter ook nekverwarming. Een aangename optie die echt comfort verhogend is. Daarnaast is zelfs het stuurwiel verwarmd. Voor mij projecteert het head-up display alle informatie in de voorruit. Er is zelfs adaptieve cruise control en lane assist waarbij de auto zelfstandig afstand houdt tot de voorligger en de auto tussen de belijning houdt. De middenconsole is bedoeld voor audio en klimaat.