De waterige herfstzon accentueert de strakke lijnen. De gedrongen coupe met heel korte overhang zowel voor als achter, de gigantische 20” RS velgen.en de verbrede sideskirts. Dit is de nieuwste generatie Audi TT. Om preciezer te zijn, de TTS. Herkenbaar aan de gigantische grill met TTS embleem en maar liefst vier verchroomde stortkokers aan de achterzijde. Werkelijk een prachtig auto die potentie en elegantie uitstraalt. Vooral in deze speciale lak – Daytonagrau Perleffekt. Een echte sportwagen qua prestaties, maar uitermate geschikt voor dagelijks gebruik.
Bij het open van het portier vallen meteen de twee gave zetels op. Gaaf van vorm met zijn ronde regleuning en geïntegreerde hoofdsteun. Maar vooral het Fijn nappa leder met ruit stiksels. Het interieur is zwart, maar het leder is Rotorgrau. Een gewaagde keuze op voorhand, maar vooral prachtig in het echt. Het vormt een eenheid met de gepolijste delen van de grijze velgen, en de aluminium sierlijsten in het interieur. Verder een uiterst rustig interieur. Dat was het doel van Audi en wat is het prachtig gelukt. De verfijnde details zijn van zeer hoog niveau qua afwerking. Het centrale deel van de turbineachtige uitstroomopeningen voor de ventilatie vormen de bedieningsdisplays van de klimaatinstellingen. Heel gaaf design en uiterst bruikbaar in praktische zijn. De stoelverwarming bedien je op de uiterst buitenste roosters. De middenconsole tussen de stoelen wordt gevormd door de MMI bediening en uiteraard de selectiepook voor de S-Tronic automaat. De TTS ontbeert een conventioneel navigatiescherm. In plaats daarvan een gigantische Virtual Cockpit. Indrukwekkend hoe helder en modern dit is. Zeer praktisch als het om bruikbaarheid gaat en volledig op wens in te stellen qua informatiebronnen.
We raken niet uitgepraat over het design, maar we realiseren ons dat we met een TTS van doen hebben. Geen kinderachtige machine. Audi’s menukaart is volledig naar mijn gaarding. Een korte coupé met gigantische wielen op de hoeken van de koets, een super licht aluminium space frame, een diepe zit, Quattro vierwielaandrijving, Magnetic Ride onderstel, S-Tronic automaat met dubbele koppeling en de werkelijk niet te versmaden 310 pk onder de kap. Dit zijn de ingredienten voor heel erg veel plezier. Cijfers? Helaas door begrenzing blijven we steken op 250 km/h, maar het gaat om het accelereren en dat gaat verslavend snel. Precies 4,6 seconden zijn er nodig om de 100 km/h spint af te leggen.