We boenderen inmiddels al een paar uur over de Duitse Autobahn. Het is laat en derhalve rustig. Het head-up display projecteert onder meer de snelheid in de voorruit. Momenteel geeft hij 223 km/h aan, maar 277 heeft er ook al gestaan. Dat Duitse heren akkoord lijkt niet te gelden voor deze brute Audi SQ7. Wat ook niet lijkt te gelden voor deze mastodont zijn natuurwetten. Onwerkelijk hard en met uiterste precisie stuur je de kolos van ruim 2.300 kg schoon aan de haak over de Duitse snelweg.
De hele situatie lijkt surrealistisch en pas nu valt op hoeveel deze Audi je eigenlijk ondersteund. De Full LED Matrix koplampen sturen hun licht op alle mogelijke plekken behalve op medeweggebruikers. Het past zich aan de omstandigheden aan en de lichtopbrengst is formidabel. Inmiddels is het zo rustig dat we bijna ideale lijnen over de vier-baans Autobahn kunnen rijden. Gewillig en vol vertrouwen sturen we strak in met snelheden ver boven de 200 km/h. Met deze snelheden worden flauwe bochten scherp, maar de SQ7 geeft geen kick. De vierwielbesturing en het sportdifferentieel zorgen voor maximale stabiliteit. Dan, wegwerkzaamheden, vol in de ankers. De gigantische remschijven – achter de toch al niet kinderachtige 22” originele Audi Tornado velgen – bieden soelaas. De af fabriek rood gelakte remklauwen bijten zich er in vast en in no time deaccelereert het gevaarte van snoeihard naar zo’n 70 km/h. Wát een ge-wel-di-ge auto is dit!
Debet aan al dit geweld is de magistrale 4.0 TDI met 8-cilinders, twee turbo’s en een elektrisch aangedreven compressor. Die laatste wordt dus elektrisch aangedreven waardoor er vanaf stationair toerental een vracht aan koppel beschikbaar is. Hoger in toeren nemen de andere twee turbo’s opvolgend de honneurs waar. Hij schopt het tot een boom ontwortelende 900 Nm koppel en 435pk vermogen. Goed voor bizar hoge snelheden, maar vooral voor onwerkelijke acceleraties. Het is onvoorstelbaar dat zo’n SUV in slechts 4,9s 100 km/h bereikt. En dan de beleving…het accelereren gaat ongenadig door, 150, 200, 250, en uiteindelijk 278 km/h. Een unieke prestaties en beleving. Beleving komt overigens vooral door de vierwielbesturing en het sportdifferentieel. Dit waren kostbare opties die maar op enkele SQ7’s die aan worden geboden beschikbaar is, maar het is absolute meerwaarde wanneer je op het scherpst van de snede rijdt.
De contradicties in deze SUV zijn groot want al waan je jezelf in een sportwagen als het om presteren gaat. Je bent onderweg met een kolos van een SUV en je doet dit in alle rust en vooral luxe. De SQ7 die we hier aanbieden kent een nieuwprijs van maar liefst EUR 199.943. wat kreeg men daar voor terug? Nou om te beginnen 7 zitplaatsen waarvan de derde zitrij elektrisch herrijst uit de vloer in de kofferruimte. De overige zetels – dus ook achterin – zijn van het type sportzetel en voorzien van stoelverwarming en diamond stitch Nappa lederen bekleding. Voorin zit je rondom in het leder – een eveneens zeldzaam geziene optie want ook het dashboard is er mee omtrokken.