Vol vertrouwen gooi ik het afgevlakte S-Line stuurwiel om. Het onderstel en de Quattro vierwielaandrijving laten zich niet van de wijs brengen. Met hoge snelheid rond ik de ene naar de andere bocht. De V6 snerp is duidelijk hoorbaar bij het uit accelereren en bij ieder schakelmoment poft de sportuitlaat bruusk. Het adaptieve lucht geveerde onderstel weet de overtollige kilo’s fenomenaal te maskeren. De SQ5 voelt zo ontzettend lichtvoetig. Natuurwetten lijken niet bestaan voor deze Audi. De Audi SQ5 met deze V6 turbomotor levert 354pk. Hij rijdt waanzinnig, hij stuurt goed en het gaat verschrikkelijk snel.
In de SQ5 betrap ik mezelf op hufterig gedrag. Nog even inhalen waar je het normaal gesproken zou laten, hard accelereren om mezelf te trakteren op de verslavende geluiden uit de uitlaat en gezien de snelheden is mijn rijbewijs continu in gevaar. Wat een geweldig rijdende bolide is deze generatie SQ5. Goed beschouwd is het daarmee een absolute alleskunner. Want naast een uiterst potente motor en racy eigenschappen is het in de basis natuurlijk gewoon een Audi Q5 met alle bijkomende voordelen van vorstelijke hoge zitpositie, fijne instap, veel binnenruimte en een dijk van een kofferruimte. En….niet te vergeten, een elektrische trekhaak. Nou ruk je wellicht menig onderstel onder de aanhanger vandaan maar met beleid heb je simpelweg alles in één. Dit met dank aan met name het Audi’s Drive Select. Je kunt het karakter wijzigen van Comfort tot snoeihard, oftwel, voor zondag’s gezinsgebruik of ‘papa-zit-alleen-in-de-auto-misdraag-momenten’.