De rode ledjes in de toerenteller behoeden mij de machtige 4.0 V8 BiTurbo op zijn falie te geven. Bij zo’n 4.500 toeren lichten ze op en naarmate de temperaturen van koelvloeistof en olie stijgen verdwijnen ze stuk voor stuk totdat ze allemaal uit zijn en je de V8 zomaar richting 7.500 toeren kunt jagen. Tot die tijd houden wij ons gedeisd en genieten we van het machtige gevoel achter het stuurwiel van de Audi S8. Het duizelt van de knoppen van unieke opties en de displays met informatie, maar het is bovendien een fantastische combinatie van materialen. Het zijn de details die deze S8 ver boven een ‘normale’ Audi A8 doen stijgen. De interieurlijsten, de middenconsole, de achterzijde van de voorstoelen, de middenarmsteun achterin, het is allemaal afgewerkt in echt carbon. Het luxe leder op de zetels is niet alleen doorgevoerd over het dashboard, maar ook in de portieren en langs de middenconsole. En boven je prijkt de zwarte hemel uitgevoerd in alcantara. Het hele aspect bevestigd mij op pad te zijn met iets heel speciaals.
Nog vol van hetgeen ik allemaal ontdek vergeet ik welhaast dat we inmiddels los kunnen. Het was allemaal zo rustgevend in Comfort mode van Audi’s Drive Select. Was…, want inmiddels heb ik gekozen voor Dynamic. Direct openen zich de kleppen in het uitlaatsysteem, voelt het onderstel als van beton en het stuurwiel draait extreem zwaar en direct. De 8-traps automaat gooit hem zomaar twee verzetten terug. Ik zet me schrap en vloer het rechterpedaal. Ongeëvenaard, ongenadig en onredelijk hard wordt je in je stoel geperst. Mijn zintuigen zijn de weg kwijt en kunnen niet verwerken wat er net gebeurde. De gigantische schaal van de snelheidsmeter loopt tot 320, maar de naald leek op die van de toerenteller. Zwaar onder de indruk en wetend wat er nu kan gebeuren zetten we hem stil op oprit van de snelweg. In gedachten tel ik tot 3. Ik lift het rempedaal vlak na het vloeren van het gaspedaal. Met een krankzinnige brul zoekt de V8 naar hogere toeren en zonder enige slip met behulp van het Quattro systeem passeren we 4,2s later de 100. Die schakelmomenten zijn verslavend. Met brute klappen in de uitlaat schakelt hij bloedsnel door de verzetten terwijl hij de schaal van de snelheidsmeter opvreet. 140, 160, 180 en 200 bereiken we in 13 seconden vanuit stilstand en over is het nog lang niet want enkele seconden later bereiken we de begrensde 250 km/h. Sorry, voor diegene die het echt testen, 267 km/h. Dit gaat echt helemaal nergens over, hoe kun je zo’n log monster als een Audi A8 zo lichtvoetig laten aanvoelen en zulke prestaties meegeven. Het is onwerkelijk.
Dat je een Audi RS3 lekker hardcore uitvoert begrijpen we, maar een S8 moet het harde karakter van zich af kunnen slaan en eveneens comfortabel en luxe kunnen zijn. Het verschil door de diverse instellingen is groot. Knap werk. En de luxe is fenomenaal. Dit is een zeldzaam fraai uitgevoerd exemplaar waar simpelweg geen beperkend budget was. De basisprijs van een Audi S8 was al niet mals, maar het tikt hard aan wanneer er gekozen wordt voor opties als Exclusive lederpakket met stoelventilatie en massagefuncties, een topview camerasysteem nachtzicht assistent. Alcantara hemel er in? EUR 1.900. Head-Up display, automatisch parkeersysteem, Audi Lane assist, Audi Side Assist, Adaptieve cruise control, vier zones climate control met stoelverwarming achterin, Full LED matrix koplampen met grootlichtassistent, softclose portieren. Heerlijke optie is de af fabriek standkachel met afstandsbediening en wat te denken van het fantastische 1.400 Watt Bang & Olufsen audiosysteem. Klinkt niet alleen uitzinnig, maar is ook een genot voor het oog met de RVS geslepen luidsprekerskappen en de elektrisch uit het dashboard rijzende tweeters. Het zit er allemaal in het bracht de nieuwprijs op een duizelingwekkende EUR 204.253.