In de verte hoor ik het gebulder van een sportwagen. Hoog in toeren en bruusk overschakelend. Het komt razendsnel dichterbij. In de verte zie hem naderen. De priemende lichtbundel van de LED Matrix koplampen lijken bij ieder schakelmoment te flitsen. Nog zo’n 1.500 meter tot hij mij voorbij raast. Het gebulder gaat over in een oorverdovend vuurgevecht. Het suizen van luchtverplaatsing komt nauwelijks boven het geluid van de 4.0 TFSI uit wanneer hij mij met bijna 300 km/h passeert. Dan lichten de LED remlichten op en de alarmlichten knipperen zenuwachtig snel. Hard in de ankers voor de rotonde. De motor maakt een compleet ander geluid, een verlichting is het niet want ook bij gas los komen er gigantische knallen uit de vier stortkokers. De keramische remmen worden zwaar beproefd. Bijna 2 ton gaat van 300 terug naar 50 in no time. Een paar tellen later staat de Audi S8 Plus voor mijn neus. Want DAT is de auto waar we het hier over hebben.
Een Audi S8+ hebben we vaker gezien – én gevoeld – maar het krankzinnige geluid dat deze machine produceert is ongeëvenaard. JD Tuning is er mee aan de gang geweest. Waar een ‘standaard’ S8 520pk levert krijgt de S8 Plus er 605 mee vanuit Ingolstadt. JD tunede hem Stage II waarmee het vermogen steeg naar 750pk en een koppel toename van de reeds krankzinnige 750Nm naar maar liefst bijna 1.000 Nm. Dit alles getuige de vermogensuitdraai. De speciaal geprepareerde uitlaat en wat andere aanpassingen zorgen voor krankzinnige cijfers. Bij een standaards af fabriek geleverde S8 Plus lag de topsnelheid al op een begrensde 305 km/h en een acceleratietijd naar 100km/h in 3,8 tellen, maar na deze tuning gaat het werkelijk helemaal nergens meer over. De topsnelheid ligt nu op zo’n 355 km/h en in ongeveer 3,1s wordt je horizontaal afgeschoten naar 100 km/h.
Tijd om de S8+ zelf aan de tand te voelen. Met een druk op start knop start het orkest weer op, bij de S8+ is het alleen of de dirigent het intro volledig overslaat en bij het hoogtepunt begint. Oorverdovend, maar wel super gaaf en kippenvel opwekkend.
We slaan de ogenschijnlijke gashendel van een Boeing – de automaat – volledig naar achteren. Direct in S. Alle instelling gaan op standje hardcore. Even later staan we weer bij de rotonde waar een paar minuten geleden het geheel nog zo in de ankers moest. Nu gaan we andere kant op. Ready? Go! De ContiSports zoeken tevergeefs naar grip, het Quattro systeem werkt razendsnel om alle 750 wilde paarden te verdelen over de vier gympen, het toerental stijgt snel en het motorgeluid zwelt aan tot serieus wild geraas. Dit is wat F-16 piloot moet voelen, dit is waanzinnig en krankzinnig tegelijk. Bam, Bam door de verzetten van de snel schakelende S-Tronic. Het is ingewikkeld om alle informatie van je zintuigen te ontvangen, maar wat ik vooral zie is een razende naald van de snelheidsmeter. Tot 100 zag ik niets, maar nu gaat het door naar 200, 250, 275, 295….waaaahhh….remmen! Een anker slaat in het asfalt, parachutes zijn los, de keramische remmen worden heet, maar we zijn weer geland. Dit is absoluut next level hard rijden, niet voor first-timers en geloof me, dit is levensgevaarlijk. Maar man, wat is dit gaaf!
De Audi S8 Plus is van origine een Duits geleverde auto van maart 2016. In mei 2017 kwam hij naar Nederland. Alle documentatie is aanwezig evenals vanzelfsprekend alle sleutels en de afstandsbediening voor de standkachel en het uitlaatsysteem. De servicehistorie is volledig aantoonbaar en inzichtelijk. Overigens volledig uitgevoerd door de erkende Audi dealer.