In de verte hoor ik het gebulder van een sportwagen. Hoog in toeren en bruusk overschakelend. Het komt razendsnel dichterbij. In de verte zie hem naderen. De priemende lichtbundel van de LED Matrix koplampen lijken bij ieder schakelmoment te flitsen. Nog zo’n 1.500 meter tot hij mij voorbij raast. Het suizen van luchtverplaatsing komt nauwelijks boven het geluid van de 4.0 TFSI uit wanneer hij mij met ruim over de 250 km/h passeert. Dan lichten de LED remlichten op en de alarmlichten knipperen zenuwachtig snel. Hard in de ankers voor de volgende rotonde. De keramische remmen hebben het zwaar. Bijna 2 ton gaat van bijna 300 terug naar 50 in no time. Twee tellen later staat de Audi S8 Plus voor mijn neus. Want dát is de auto waar we het hier over hebben.
Een Audi S8 is reeds een bijzondere en een zeldzaam geziene gast, maar de S8+ is next level. Waar een ‘standaard’ S8 520pk levert krijgt de S8+ er zeshonderd en vijf mee vanuit Ingolstadt. Het levert een topsnelheid op van maar liefst 305 km/h. Deze Germaan trekt zich dus niets aan van het herenakkoord om auto’s te begrenzen. Nog spectaculairder is de acceleratie. De S8+ is verziekend snel want in slechts 3,8 seconden raast de mastodont naar 100 km/h. Dat zijn prestaties die toegerekend worden aan de toppers uit het 911-gamma en Ferrari ’s en consorten. Het is vooral bijzonder hoe relatief eenvoudig al dit geweld op de weg komt. Geen zenuwachtig kwispelende achterzijde, maar juist een snaar strak accelererend monster. Dit dankzij het befaamde Quattro systeem. Aandrijving op alle vier wielen en met behulp van de 8-traps S-Tronic automaat gaat het allemaal bloedstollend snel, maar wel controleerbaar.
Tijd om de S8+ zelf aan de tand te voelen. We slaan de ogenschijnlijke gashendel van een Boeing – de automaat – volledig naar achteren. Direct in S. Alle instelling gaan op standje hardcore. Even later staan we weer bij de rotonde waar een paar minuten geleden het geheel nog zo in de ankers moest. Nu gaan we andere kant op. Ready? Go! De Vredestein gympen zoeken tevergeefs naar grip, het Quattro systeem werkt razendsnel om alle 605 wilde paarden te verdele, het toerental stijgt snel en het motorgeluid zwelt aan tot serieus wild geraas. Dit is wat F-16 piloot moet voelen, dit is waanzinnig en krankzinnig tegelijk. Bam, Bam door de verzetten van de snel schakelende S-Tronic. Het is ingewikkeld om alle informatie van je zintuigen te ontvangen, maar wat ik vooral zie is een wilde naald van de snelheidsmeter. Tot 100 zag ik niets, maar nu gaat het door naar 200, 250, 275, 295….waaaahhh….remmen! Een anker slaat in het asfalt, parachutes zijn los, de keramische remmen worden heet, maar we zijn weer geland. Dit is absoluut next level hard rijden, niet voor first-timers en geloof me, de Audi doet het geweldig, maar het gaat levensgevaarlijk snel. Maar man, wat is dit gaaf!
De S8+ is van origine een Nederlands geleverde auto. Alle documentatie en beide sleutels zijn aanwezig. Het onderhoud is uitsluitend door de erkende Audi dealer uitgevoerd. Alle beurten zijn keurig en tijdig uitgevoerd en de volledige historie is digitaal opgeslagen.
De volgende servicebeurten zijn bekend:
02/12/2015 0 km
10/06/2016 22.265 km
22/05/2017 59.159 km
16/04/2016 86.464 km
14/12/2018 105.162 km
29/05/2020 130.959 km
21/01/2021 141.953 km