Een luid gebrul splijt de stilte. Laag in de toeren diep en donker en naarmate de V10 in toeren klimt stijgt de toonladder van het tienkoppige orkest mee naar welhaast een hoog, jankend geschreeuw. Dit is een lust voor de oren. Overigens voor alle zintuigen, want gepaard met het imposante geluid gaat een krachtexplosie qua acceleratie. Het is bizar hoe snel de – toch niet kinderachtige – 1.900 kilo wegende kolos richting horizon geschoten wordt.
Dit is de 2e generatie Audi S8 met in het vooronder de van Lamborghini afgeleide 5.2 V10. De tiencilinder perst er een verslindende 450pk uit. Het vermogen vindt altijd het asfalt vanwege Audi’s befaamde Quattro vierwielaandrijving. In principe is de S8 qua karakter achterwiel aangedreven aangezien er ongeveer 60% naar de achterwielen gaat. In extreme situaties kan dit zelfs oplopen naar 85%. De 6-traps TipTronic automaat schakel je eventueel via de schakelflippers achter het stuurwiel. Het karakter is perfect in combinatie met de motor. Het laatste verzet heeft speciaal voor de S8 en lagere overbrenging zodat hij ook op hoge snelheid fiks weet te presteren.
Cijfermateriaal? 450pk en 540Nm koppel. In net iets meer dan 5 tellen katapulteert de Audi je naar 100km/h. Dat zijn sportwagencijfers en dat in een limousine van 16 jaar oud. Naast de technische aanpassingen werd er ook optisch flink – maar ingetogen – gesleuteld aan de Audi. Zo valt direct de speciale grill op, maar ook de gigantische 20” originele S8 breedset en de bescheiden geïntegreerde spoiler op de kofferklep. De spiegels zijn van volledige aluminium zoals het een S betaamd. Het interieur kenmerkt zich door carbonsierlijsten, met zwart leder beklede sportstoelen en sportstuurwiel uitgevoerd in geperforeerd leder met wit stiksel en voorzien van de aluminium schakelpaddles en uiteraard een S8 embleem. Achter het stuurwiel de klokken. Speciale layout voor de S8 – met embleem – een lichtgrijze achtergrond met witte naalden en een tellerschaal die doortelt tot maar liefst 300 km/h. Boven je prijkt de zwarte hemelbekleding met uiteraard een elektrisch schuif-/ kanteldak. Ook de middenconsole is uitgevoerd in zwart leder. Klasse apart en zeer hoogwaardig.
Een S8 wordt doorgaans zorgvuldig samengesteld. Zo is ook dit exemplaar voorzien van fraaie opties zoals BOSE audiosysteem met subwoofer, surround sound en tig luidsprekers. Verder key-less go, stoelverwarming zowel voor als achter, stoelventilatie voor, vier zones climate conterol en volledige elektrisch verstelbare zetels en stuurkolom en voorzien van memory, bi-xenon met adaptieve lichtbundel, parkeersensoren rondom ondersteund met achteruitrijcamera, elektrisch bediend zonnescherm voor de achterruit en elektrische kofferklep. Echt heel fijne optie is de af fabriek geleverde Webasto standkachel. Puur retro is de telefoon in de middenarmsteun. Qua kleurstelling is de S8 in de speciale S-kleur Daytonagrau geleverd. Gecombineerd met het zwarte ‘Natur’ lederen interieur een geslaagde combinatie. De prachtige 20” velgen maken het plaatje af.