De rode ledjes in de toerenteller behoeden mij de machtige 4.0 V8 BiTurbo op zijn falie te geven. Bij zo’n 4.500 toeren lichten ze op en naarmate de temperaturen van koelvloeistof en olie stijgen verdwijnen ze stuk voor stuk totdat ze allemaal uit zijn en je de V8 zomaar richting 7.500 toeren kunt jagen. Tot die tijd houden wij ons gedeisd en genieten we van het machtige gevoel achter het stuurwiel van de Audi S8. Het duizelt van de knoppen van unieke opties en de displays met informatie, maar het is bovendien een fantastische combinatie van materialen. Het zijn de details die deze S8 ver boven een ‘normale’ Audi A8 doen stijgen. De interieurlijsten, de middenconsole, de selectiepook, het is allemaal afgewerkt in echt carbon. Het Exclusive diamond stitch Valcona leder op de zetels is niet alleen doorgevoerd over het dashboard, maar ook in de portieren en langs de middenconsole. En boven je prijkt de zwarte hemel uitgevoerd in alcantara. Het hele aspect bevestigd mij op pad te zijn met iets heel speciaals.
Nog vol van hetgeen ik allemaal ontdek vergeet ik welhaast dat we inmiddels los kunnen. Het was allemaal zo rustgevend in Comfort mode van Audi’s Drive Select. Was…, want inmiddels heb ik gekozen voor Dynamic. Direct openen zich de kleppen in het uitlaatsysteem, voelt het onderstel als van beton en het stuurwiel draait extreem zwaar en direct. De 8-traps automaat gooit hem zomaar twee verzetten terug. Ik zet me schrap en vloer het rechterpedaal. Ongeëvenaard, ongenadig en onredelijk hard wordt je in je stoel geperst. Mijn zintuigen zijn de weg kwijt en kunnen niet verwerken wat er net gebeurde. De gigantische schaal van de snelheidsmeter loopt tot 320, maar de naald leek op die van de toerenteller. Zwaar onder de indruk en wetend wat er nu kan gebeuren zetten we hem stil op oprit van de snelweg. In gedachten tel ik tot 3. Ik lift het rempedaal vlak na het vloeren van het gaspedaal. Met een krankzinnige brul zoekt de V8 naar hogere toeren en zonder enige slip door het Quattro systeem passeren we 4,2s later de 100. Die schakelmomenten zijn verslavend. Met brute klappen in de uitlaat schakelt hij bloedsnel door de verzetten terwijl hij de schaal van de snelheidsmeter opvreet. 140, 160, 180 en 200 bereiken we in 13 seconden vanuit stilstand en over is het nog lang niet want enkele seconden later bereiken we de begrensde 250 km/h. Dit gaat echt helemaal nergens over, hoe kun je zo’n log monster als een Audi A8 zo lichtvoetig laten aanvoelen en zulke prestaties meegeven. Het is onwerkelijk.
Accelereren is één, maar het gevaarte moet ook hard kunnen remmen. Dit is een punt waar ik vaak over val. Snelle auto’s die geen ‘bijpassende’ remmen hebben. In no time geven ze niet meer thuis, rijdt je de schijven krom. Hoe het ook zij de remprestaties staan vaak in geen enkele verhouding tot de prestaties van de auto. Hoe anders is het bij deze Audi S8. Achter de 21” Audi S8 velgen gaan 19” keramische remmen schuil. Trouwens schuil gaan ze niet, want het valt meteen op al was het alleen maar het opschrift van Audi Ceramic op de gigantische remklauwen. Je moet er echt mee leren rijden. Stap je uit een normale auto over in de S8 dan zit je onherroepelijk bij de eerste rempoging met je neus tegen het stuur. Het doseren is zo anders, maar wat een brute remkracht en helemaal in lijn met het overall karakter van deze overmachtige mastodont.