Audi S8 4.0 TFSI Quattro Pro Line+ (520pk)| 0-100km/h 4,2 s | Keramische remmen | Bang & Olufsen | Alcantara | Nachtzicht | LED koplampen | Adaptive Cruise control | 360° Camera | Massage | Valcona leder | Stoelventilatie | 4x Stoelverwarming | MMI Touch | Bluetooth audio | Sunroof | Carbon | 4.0 V8 TFSI | Volledige historie | VERKOCHT |

Over deze auto

De rode ledjes in de toerenteller behoeden mij de machtige 4.0 V8 BiTurbo op zijn falie te geven. Bij zo’n 4.500 toeren lichten ze op en naarmate de temperaturen van koelvloeistof en olie stijgen verdwijnen ze stuk voor stuk totdat ze allemaal uit zijn en je de V8 zomaar richting 7.500 toeren kunt jagen. Tot die tijd houden wij ons gedeisd en genieten we van het machtige gevoel achter het stuurwiel van de Audi S8. Het duizelt van de knoppen van unieke opties en de displays met informatie, maar het is bovendien een fantastische combinatie van materialen. Het zijn de details die deze S8 ver boven een ‘normale’ Audi A8 doen stijgen. De interieurlijsten, de middenconsole, de selectiepook, het is allemaal afgewerkt in echt carbon. Het Exclusive diamond stitch Valcona leder op de zetels is niet alleen doorgevoerd over het dashboard, maar ook in de portieren en langs de middenconsole. En boven je prijkt de zwarte hemel uitgevoerd in alcantara. Het hele aspect bevestigd mij op pad te zijn met iets heel speciaals.

 

Nog vol van hetgeen ik allemaal ontdek vergeet ik welhaast dat we inmiddels los kunnen. Het was allemaal zo rustgevend in Comfort mode van Audi’s Drive Select. Was…, want inmiddels heb ik gekozen voor Dynamic. Direct openen zich de kleppen in het uitlaatsysteem, voelt het onderstel als van beton en het stuurwiel draait extreem zwaar en direct. De 8-traps automaat gooit hem zomaar twee verzetten terug. Ik zet me schrap en vloer het rechterpedaal. Ongeëvenaard, ongenadig en onredelijk hard wordt je in je stoel geperst. Mijn zintuigen zijn de weg kwijt en kunnen niet verwerken wat er net gebeurde. De gigantische schaal van de snelheidsmeter loopt tot 320, maar de naald leek op die van de toerenteller. Zwaar onder de indruk en wetend wat er nu kan gebeuren zetten we hem stil op oprit van de snelweg. In gedachten tel ik tot 3. Ik lift het rempedaal vlak na het vloeren van het gaspedaal. Met een krankzinnige brul zoekt de V8 naar hogere toeren en zonder enige slip door het Quattro systeem passeren we 4,2s later de 100. Die schakelmomenten zijn verslavend. Met brute klappen in de uitlaat schakelt hij bloedsnel door de verzetten terwijl hij de schaal van de snelheidsmeter opvreet. 140, 160, 180 en 200 bereiken we in 13 seconden vanuit stilstand en over is het nog lang niet want enkele seconden later bereiken we de begrensde 250 km/h. Dit gaat echt helemaal nergens over, hoe kun je zo’n log monster als een Audi A8 zo lichtvoetig laten aanvoelen en zulke prestaties meegeven. Het is onwerkelijk.

 

Accelereren is één, maar het gevaarte moet ook hard kunnen remmen. Dit is een punt waar ik vaak over val. Snelle auto’s die geen ‘bijpassende’ remmen hebben. In no time geven ze niet meer thuis, rijdt je de schijven krom. Hoe het ook zij de remprestaties staan vaak in geen enkele verhouding tot de prestaties van de auto. Hoe anders is het bij deze Audi S8. Achter de 21” Audi S8 velgen gaan 19” keramische remmen schuil. Trouwens schuil gaan ze niet, want het valt meteen op al was het alleen maar het opschrift van Audi Ceramic op de gigantische remklauwen. Je moet er echt mee leren rijden. Stap je uit een normale auto over in de S8 dan zit je onherroepelijk bij de eerste rempoging met je neus tegen het stuur. Het doseren is zo anders, maar wat een brute remkracht en helemaal in lijn met het overall karakter van deze overmachtige mastodont.

Dat je een Audi RS3 lekker hardcore uitvoert begrijpen we, maar een S8 moet het harde karakter van zich af kunnen slaan en eveneens comfortabel en luxe kunnen zijn. Het verschil door de diverse instellingen is groot. Knap werk. En de luxe is fenomenaal. Dit is een zeldzaam fraai uitgevoerd exemplaar waar simpelweg geen beperkend budget was. De basisprijs van een Audi S8 was al niet mals, maar het tikt hard aan wanneer er gekozen wordt voor opties als Exclusive lederpakket van bijna EUR10.000 en er komt nog voor een slordige EUR 6.000 bij voor stoelventilatie en massagefuncties, Een topview camerasysteem van EUR 3.000 en nachtzichtasssistent van meer dan EUR 3.000. Alcantara hemel er in? EUR 1.900. LED koplampen met grootlichtassistent, EUR 2.000 en wat te denken van het fantastische 1.400Watt Bang&Olufsen audiosysteem. Klinkt niet alleen uitzinnig, maar is ook een genot voor het oog met de RVS geslepen luidsprekerskappen en de elektrisch uit het dashboard rijzende tweeters.

 

De auto is volledig gedocumenteerd en het Serviceplan – Audi’s onderhoudsboekje – is helemaal afgestempeld. Beide sleutels en duplicaatsleutel zijn present.

 

De volgende servicebeurten zijn bekend:

 

07/08/2012                   1 km

 

03/06/2013                   16.700 km

 

01/07/2014                   55.209 km

 

09/11/2015                   94.503 km

 

14/04/2016                   109.389 km

 

15/06/2017                   140.096 km

 

30/05/2018                   154.952 km

 

28/01/2019                   179.063 km

VERKOCHT

VERKOCHT

Prijs

2012

2012

Bouwjaar

211.904 km

211.904 km

Kilometerstand

Specificaties

Audi S8 4.0 TFSI Quattro Pro Line+ (520pk)

 

Datum eerste toelating: 8 augustus 2012
Kilometerstand: 211.904 km
Kleur: Phantomschwarz Perleffekt
Kenteken: 7-SNP-69
APK tot: 13 april 2021
Vermogen: 382W/ 520pk
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0-100km/h: 4,2s.
Gewicht: 1.950 kg.

70401 Aandrijvingstype: Vierwielaandrijving permanent 1X1

33807 Achterbanksysteem (3 Zitplaatsen) 5Z0

12044 active geruisreductie (Active Noise Cancelling, ANC) EP1

26803 Airbag Bestuurders-/passagierskant 4UE

24985 Audi music interface UF7

29304 Automatische Circulatieluchtregeling 2V5

75915 automatische versnellingsbak – Tiptronic (8-traps) G1G

25906 Bandencontrole-indicator 7K6

68802 Bandenreparatieset 1G8

37901 Binnenspiegel met dimautomaat 4L6

15902 Buitenspiegel Aluminium / Chroomkleuren 6FC

15804 Buitenspiegel asferisch, links 5SL

15700 Buitenspiegel asferisch, rechts 6TS

2091 Comfort-sportstoel-pakket voor Q1D

18913 Dagrijlicht LED 8K4

38005 Diefstalalarmsysteem + Interieurbeveiliging / Sleepbeveiliging 7AL

51299 Diefstalbeveiliging voor Wielen (Velgsloten) 1PD

25005 DVD-wisselaar 6G0

69710 Dynamische stuurbekrachtiging 1N7

77225 Emissie-arm volgens emissienorm Euro 5 7MG

13202 Instaplijsten met Handschrift 7M2

26300 Interieurinrichting: Decordelen Carbon 5MK

26150 Interieurinrichting: Decordelen onder Aluminium geborsteld GT4

31309 Interieurinrichting: Uitgebreide Aluminium-look GS4

39307 Isofix-houder voor Kinderzitje 3B4

18211 Knipperlichten LED in Buitenspiegel geïntegreerd 6XL

18020 Koplamp LED 8EX

19000 Koplampsproeiers (koplampsproeiers) 8X1

18909 Licht- en regensensor 8N7

27210 Middenarmsteun voor Comfort-uitrusting 6E3

24815 Mobiele telefoon/gsm (Bluetooth) met Audi connect 9ZW

94650 Motor 4,0 l – 382 kW V8 32V TFSI Katalysator (CGTA) CGTA

25713 Multimedia-interface MMI Navigation Plus met MMI Touch UJ1

40683 Remschijven voor (400 mm x 38 mm) 1LW

40320 Remsysteem met Recuperatie-systeem 7L8

18610 Rijassistent-systeem Grootlichtassistent 8N7

40906 Rijassistent-systeem Starthulp (hold assist) UH2

4408 Rokerpakket 9JB

35602 Servosluiting voor Kofferbakdeksel 4E7

70112 Sportdifferentieel GH2

77601 Start-/stopsysteem 7L8

30303 Stoelbekleding/kussens: Leer Valcona N5D

32700 Stoelen voor elektr. verstelbaar (met Memory) 3PR

69405 Stuur (Sport/leder – 3-spaaks) met Multifunctie en Schakelfunctie 1XX

69506 Stuurkolom (Stuur) elektr. verstelbaar 2C7

28409 Vloermatten Velours 0TD

72908 Accu 105 Ah J0P

35604 Bagageruimteklep elektr. bediend (openen + sluiten) 4E7

24880 Bedieningskoptelefoon voor Telefoonsysteem voor QF2

39815 Camerasysteem Area view (Top View) KA6

28811 Comfort-airco-automaat 4 zones 9AH

34904 Comfort-hoofdsteun achter VA2

40797 Keramisch remsysteem voor en achter

> 40838 – Remschijven achter (370 mm x 30 mm)

PC5

4011 Leer-pakket uitgebreid 7HC

50590 Lichtmetalen velgen 9×21 (5-triplespaaks, S-design) PRJ

25798 Parkeerhulp voor en achter, optisch (APS Plus) 7X2

40838 Remschijven achter (370 mm x 30 mm) 1KU

25604 Rijassistent-systeem Nachtzicht-assistent 9R1

16801 Schuif-/hefdak elektr. (Glas) met Voorselectie-automaat 3FE

35599 Servosluiting voor Deuren GZ2

24623 Sound-systeem Bang & Olufsen Advanced 8RF

33425 Stoelventilatie en Massagefunctie voor 4D5

29504 Stoelverwarming voor en achter 4A4

22300 Warmtewerend glas (Isolatieglas) 4GQ

27502 Zonnescherm aan Achterruit elektrisch

27307 Zonnescherm aan Achterruit en Zijruit achter elektr.

> 27502 – Zonnescherm aan Achterruit elektrisch

PROEFRIT MAKEN?
Category
Verkocht
Tags
2.5, 340pk, 340ps, 360pk, 360ps, 519pk, 519ps, 520pk, 520ps, ceramic, DSG, GMBH, goedkoopste, keramische, kermaisch, koopje, overleden, overlijden, plus, Quattro, R8, RS, RS4, RS5, RS6, RS7, RS8, S, S-Tronic, S8, te koop, TFSI. 2.5TFSI, TT, TTRS, TTS, V10, V12, V8, W12