De S7 is wat mij betreft een perfect compromis tussen een serieus snelle machine en dagelijkse bruikbaarheid. Niet het hardcore van de RS-modellen, maar wel diezelfde potente 4.0 twin-scroll turbo V8 benzinemotor in het vooronder met in dit geval een verrukkelijke 420 pk, Quattro vierwielaandrijving en de razendsnel schakelende 7-traps S-Tronic met dubbele koppeling.
Tuurlijk de vier stortkokers onderaan zijn lekkere derriere brengen echt wel een serieuze roffel ten gehore – zeker wanneer de kleppen geopend zijn bij de stand motorsound in Dynamic – maar het verre van asociaal. Het gemak waarmee de 4.0TFSI de S7 bespeelt maakt het zo indrukwekkend. Zonder enige notie rijdt je snelheden die gevaar vormen voor behoud van je rijbewijs. 200+ voelt als 130 km/h. Vanuit stilstand bonjourt de Audi in 4,7 tellen naar 100 km/h. Dat zijn serieuze cijfers en de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h – alhoewel het 266 km/h in het echt is.
Dat boenderen over Neerlands wegen doe je in extreme luxe. De vanafprijs voor een S7 was in 2012 zo’n EUR 118.000. Deze S7 kostte een lieve duit meer. Maar liefst EUR 169.218 en dat betekent dat er voor meer dan EUR 50.000 aan leuke spullen geopteerd werd. De uitrusting is fenomenaal.
Beginnend met de zetels. Je zit in speciale sportzetels voor de S7. Ze zijn uitgevoerd in Valcona leder met diamond stitch en volledig elektrisch bediend, met memorystanden en stoelverwarming. Op de rugleuning prijkt het S7 symbool. Het dashboard en de deurpanelen zijn schitterend uitgevoerd in Cabron. Voor je neus het luxe head-up display – het projecteert alle belangrijke informatie in de voorruit. En dan het fenomenaal audiosysteem. High-end in de S7. Het Bang & Olufsen systeem behelst maar liefst 15 luidsprekers waarvan een subwoofer en een centerspeaker. De versterker heeft een vermogen van 1.200 Watt (!). Buiten de waanzinnige geluidskwaliteit is het ook nog eens oogstrelend mooi. In de deurpanelen zijn de luidspreker fraai afgewerkt in gepolijst en geperforeerd alumnium en de tweeters op het dashboard zijn kunstwerkjes op zich die uit elektrisch omhoog komen. Overigens kent de S7 ook DAB+ waardoor digitaal radio luisteren mogelijk is. Nigtvision is ook present. Via een infrarood camera merkt het systeem voetgangers, fietsers en dieren op. Het beeld wordt tussen de tellers weergegeven. Het lijstje met rijassistenten is lang. Adaptive Cruise, Lane Assist, Side Assist, verkeersbordherkenning, Hill hold assist, grootlichtassistent, het zit er allemaal op. Het gigantische centrale display geeft alle informatie weer maar onder meer ook het beeld van het camerasysteem. De S7 beschikt over Corner view dus met achteruitrijcamera en front camera. Tevens is de auto in staat zelfstandig in te parkeren door de parkeerassistent. Naast navigatie en bluetooth kun je audio ook streamen via bluetooth. De portieren zijn voorzien van softclose en vanzelfsprekend ontbreekt een elektrisch bediend schuif-/ kanteldak niet.