Mijn ogen stellen afwisselend scherp op het head-up display en het asfalt voor me. Alle zintuigen staan op scherp en kunnen amper verwerken wat er allemaal gebeurt. Het potentieel van de 4.0TFSI gecombineerd met het afvuren van kanonslagen uit het Milltek uitlaatsysteem blijven onwerkelijk indrukwekkend. De toeren klimmen hard en de 8-traps tiptonic beukt door de versnellingen. Op de schaal is 100 km/h allang gepasseerd en 200 komt in zicht maar ook die wordt in no-time verslonden. 250, 260, 270…dan hard in de ankers. Het Continental schoeisel wordt getart wanneer de keramische remmen vol aangrijpen. De acceleratie is onwerkelijk, maar deze remmen persen werkelijk de oogballen uit je schedel. Gas los en terugschakelen gaat gepaard met serieuze knallen uit de uitlaat. Met volle controle – dankzij het RS Sport Chassis Plus – gaat het hard het klaverblad op. Beetje gas erbij, stuurwiel strak ter hand en licht oversturend ronden we het klaverblad en dan kan het gas er weer op. En daar gaan we weer. 200 plus stelt gewoon helemaal niets voor in dit monster. De grens wordt verlegt naar heel andere cijfers want even later passeren we 300 km/h. Dit is ultiem. Ultiem en overrompelend. De RS technici moeten welhaast een zieke geest hebben. Hoe kun je een stationwagen omturnen naar een volbloed supersportwagen.
De ‘’normale’’ Audi RS6 is reeds krankzinnig met 560pk, deze RS6 Performance gaat gewoon nóg verder. De duimschroeven werden verder aangedraaid bij de toch al imposante 4.0 V8 BiTurbo. Hogere turbolaadruk en hoger toerenlimitiel brengen het vermogen nog maar liefst 605pk en een straatsteen ontwrichtende 750 Nm. 0-100 gaat in een bizarre 3,7s, maar indrukwekkender zijn de 12,1 seconden die hij er over doet om naar 200 te komen. De topsnelheid is een krankzinnige 305 km/h. De RS6 Performance is nog eens een extra 2 centimeter verlaagd ten opzichte van de RS6 en dit geval voorzien van H&R dempers.
Normaal gesproken kenmerkt de Performance zich door matgrijze sierlijsten. In dit geval is er af fabriek geopteerd voor zwarte optiek. Raamomlijsting, dakrails en de enorme grill zijn hoogglans zwart. Het contrasteert ontzettend fraai met – nog steeds – de mooiste kleur op een RS6 – Nardo grau. De 21” speciale Performance velgen in hoogglans zwart complementeren het geheel.
Het interieur is ook speciaal voor de Performance. De schaalstoelen zijn voorzien van Valcona leder gecombineerd met alcantara in blauw honingraatstiksel. Ook de carbon sierlijsten zijn voorzien van blauwe elementen net als het stiksel op het stuurwiel en pook van de transmissie en uiteraard zwarte hemelbekleding.
In tegenstelling tot volbloed sportwagen kun je het wilde karakter van de RS6 afschudden door alles is comfort modus te zetten en de kleppen in het Milltek uitlaatsysteem te sluiten. Je waant je dan in rust en de luxe die een normale Audi A6 je ook biedt, want ook deze RS6 kent een uitgebreide optielijst. Zo voorziet de Audi je in het 1500W High-End audiosysteem van Bang & Olufsen, Head-Up display, LED Matrix koplampen, adaptieve cruise control, side- en lane assist en uiteraard elektrische stoelverstelling met memory. Het MMI multimediasysteem beschikt over bluetooth telefonie en audiostreaming en een touchpad. Boven je vind je het gigantische panorama dak met elektrische verstelling en elektrische zonwering. Verder een camerasysteem, elektrische kofferklep en key-less.