De sfeerverlichting in de garage werpt een diffuus licht op de Audi R8 Spyder. Het geeft een luxe uitstraling. De contouren van de auto zijn nog altijd even schitterend als imposant. De cockpit ver naar voren, de lange lage achterzijde waaronder de magistrale V10 schuil gaat en dan dimensies. Ongekend breed en heel laag. Met een hoogte van amper 1 meter 25 komt de daklijn net boven mijn heupen. Het onmiskenbare design van de R8 maakte de auto begeerlijk en voor velen een jongensdroom. De afwerking is high-end met talloze carbon details. In dit licht komt de, zo bijzondere, lak – Brilliantrot – schitterend uit. De gapende sleuven voor de achterwielen stralen potentie uit, maar bovendien noodzakelijk om de gigantische powerunit te laten ademen. Het front oogt agressief. Breed, extreem laag en de schitterend gestileerde koplampunits met zijn specifieke LED verlichting. Bovendien werd de R8 af fabriek voorzien van de Individual hoogglans zwart elementen zoals de diffuser, uitlaatmondingen, roosters boven de motor en de grill aan de voorzijde.
Na het openen van het portier laat ik mij zakken in de voortreffelijke sportzetels. Uitgevoerd in Fijnnappa lederen bekleding chique afgewerkt maar ook voorzien van noodzakelijke steun. Ik waan me in complete luxe. Het volledige interieur is zwart. Dashboard, middentunnel en deurpanelen zijn allemaal afgewerkt in leder. Ook in het interieur veel gebruik van carbon. Prachtig, licht, maar zeer kostbaar. Het is de combinatie van luxe, fraaie details en extreem hoogwaardige afwerking in een auto met zo veel vermogen en potentie. Luxe en extreem tegelijk. Next level.
Midden op het dashboard vinden we de centerspeaker van het befaamde Bang & Olufsen audiosysteem. Uitmuntend geluid en schitterend gestileerde speakers. Het Multimediasysteem omvat navigatie, bluetooth telefonie en audio. Bedienbaar vanaf het stuurwiel. Maar ook climate control, stoelverwarming, parkeersensoren en achteruitrijcamera zijn present. Op de middenconsole de bediening van de S-Tronic en een aantal bedieningsknoppen voor onder meer Magnetic Ride en de elektrische spoiler.
Het is goed te weten dat dit de facelift is. In 2012 kreeg de R8 een lichte facelift. Koplampunits, voorbumper en achterlichten werden gemoderniseerd. De richtingaanwijzers zijn nu dynamisch. Op nog enkele details na is het belangrijkste verschil de automaat. De bruusk en rauw schakelende R-Tronic is nu vervangen door de uiterst moderne S-Tronic transmissie met 7 versnellingen en dubbele koppeling. En dát is een gigantische verbetering. Deze transmissie schakelt razendsnel en hij doet precies wat je wilt waardoor de prestaties veel beter zijn, maar vooral de rijbeleving is ontzettend verbetert. Direct, snel en veel beter bruikbaar bij rustig cruisen.
Ander belangrijk feit rondom deze auto is de tuning. Wat Brabus en Alpina met respectievelijk Mercedes-Benz en BMW doen, doet MTM – Motoren Technik Mayer – voor Audi. Zij zijn dé tuner bij uitstek voor het merk. De R8 is stage I getuned waardoor het vermogen steeg van 525pk naar 606pk. De topsnelheid verhoogde van 311 naar 322 km/h en de acceleratietijd naar 100 km/h van 3,8s naar 3,3s. MTM heeft zo’n goede historie en imago dat Audi de tuning accepteert en zelfs hun typegoedkeuring er op aanpast. Deze R8 heeft dus op kenteken 606pk.
Nu we de R8 rustig in ons op hebben genomen is het tijd om hem aan de tand te voelen. Alvorens hem te starten open ik het dak. In luttele seconden ontpopt de prachtige R8 Sypder zich tot een open supersport wagen. Met nog gesloten garagedeur start ik de 5.2FSI motor. De naalden in de tellerunit zwaaien een keer wild op en neer. De ‘koude’ start is luid bulderend. Imponerend en meteen is duidelijk dat dit veel, heel veel vermogen heeft. De harde klanken van de V10 knallen door de garage. Prachtig en ontzagwekkend vooral in geopende toestand van het dak.
Teneinde de vloeistoffen rustig op temperatuur te komen rijden we rustig door de stad. Luid galmen de schrille klanken van de V10 tussen de gebouwen. Mensen op straat kijken op en om wetende dat er iets speciaals nadert. Net iets te vroeg opschakelen waardoor je een luide plof hoort in de uitlaten. De vernsellingsbak staat reeds in Sport-mode waardoor de kleppen in de uitlaat geopend zijn. Kippenvel opwekkend en dan te weten dat we nauwelijks vermogen vragen. Je voelt de overdaad aan vermogen en ik wil zo graag maar weet me nog te bedaren.