Audi R8 Spyder 5.2 FSI V10 Quattro S-Tronic (606pk) | Facelift | S-Tronic automaat | 2e eigenaar | 100% Audi dealer onderhouden | LED koplampen | Bang & Olufsen audiosysteem | Fijn Nappa leder | Carbon | Audi Exclusive zwart optiek | Magnetic Ride | Sportuitlaat | MMI Navigatiesysteem | Bluetooth telefonie | Achteruitrijcamera | MTM tuning | 4x nieuwe banden | Dynamische richtingaanwijzers | 2013 | 96.612 km | EUR prijs op aanvraag i.v.m. lopende veiling | |

Over deze auto

De sfeerverlichting in de garage werpt een diffuus licht op de Audi R8 Spyder. Het geeft een luxe uitstraling. De contouren van de auto zijn nog altijd even schitterend als imposant. De cockpit ver naar voren, de lange lage achterzijde waaronder de magistrale V10 schuil gaat en dan dimensies. Ongekend breed en heel laag. Met een hoogte van amper 1 meter 25 komt de daklijn net boven mijn heupen. Het onmiskenbare design van de R8 maakte de auto begeerlijk en voor velen een jongensdroom. De afwerking is high-end met talloze carbon details. In dit licht komt de, zo bijzondere, lak – Brilliantrot – schitterend uit. De gapende sleuven voor de achterwielen stralen potentie uit, maar bovendien noodzakelijk om de gigantische powerunit te laten ademen. Het front oogt agressief. Breed, extreem laag en de schitterend gestileerde koplampunits met zijn specifieke LED verlichting. Bovendien werd de R8 af fabriek voorzien van de Individual hoogglans zwart elementen zoals de diffuser, uitlaatmondingen, roosters boven de motor en de grill aan de voorzijde.

 

Na het openen van het portier laat ik mij zakken in de voortreffelijke sportzetels. Uitgevoerd in Fijnnappa lederen bekleding chique afgewerkt maar ook voorzien van noodzakelijke steun. Ik waan me in complete luxe. Het volledige interieur is zwart. Dashboard, middentunnel en deurpanelen zijn allemaal afgewerkt in leder. Ook in het interieur veel gebruik van carbon. Prachtig, licht, maar zeer kostbaar. Het is de combinatie van luxe, fraaie details en extreem hoogwaardige afwerking in een auto met zo veel vermogen en potentie. Luxe en extreem tegelijk. Next level.

 

Midden op het dashboard vinden we de centerspeaker van het befaamde Bang & Olufsen audiosysteem. Uitmuntend geluid en schitterend gestileerde speakers. Het Multimediasysteem omvat navigatie, bluetooth telefonie en audio. Bedienbaar vanaf het stuurwiel. Maar ook climate control, stoelverwarming, parkeersensoren en achteruitrijcamera zijn present. Op de middenconsole de bediening van de S-Tronic en een aantal bedieningsknoppen voor onder meer Magnetic Ride en de elektrische spoiler.

 

Het is goed te weten dat dit de facelift is. In 2012 kreeg de R8 een lichte facelift. Koplampunits, voorbumper en achterlichten werden gemoderniseerd. De richtingaanwijzers zijn nu dynamisch. Op nog enkele details na is het belangrijkste verschil de automaat. De bruusk en rauw schakelende R-Tronic is nu vervangen door de uiterst moderne S-Tronic transmissie met 7 versnellingen en dubbele koppeling. En dát is een gigantische verbetering. Deze transmissie schakelt razendsnel en hij doet precies wat je wilt waardoor de prestaties veel beter zijn, maar vooral de rijbeleving is ontzettend verbetert. Direct, snel en veel beter bruikbaar bij rustig cruisen.

 

Ander belangrijk feit rondom deze auto is de tuning. Wat Brabus en Alpina met respectievelijk Mercedes-Benz en BMW doen, doet MTM – Motoren Technik Mayer – voor Audi. Zij zijn dé tuner bij uitstek voor het merk. De R8 is stage I getuned waardoor het vermogen steeg van 525pk naar 606pk. De topsnelheid verhoogde van 311 naar 322 km/h en de acceleratietijd naar 100 km/h van 3,8s naar 3,3s. MTM heeft zo’n goede historie en imago dat Audi de tuning accepteert en zelfs hun typegoedkeuring er op aanpast. Deze R8 heeft dus op kenteken 606pk.

 

Nu we de R8 rustig in ons op hebben genomen is het tijd om hem aan de tand te voelen. Alvorens hem te starten open ik het dak. In luttele seconden ontpopt de prachtige R8 Sypder zich tot een open supersport wagen. Met nog gesloten garagedeur start ik de 5.2FSI motor. De naalden in de tellerunit zwaaien een keer wild op en neer. De ‘koude’ start is luid bulderend. Imponerend en meteen is duidelijk dat dit veel, heel veel vermogen heeft. De harde klanken van de V10 knallen door de garage. Prachtig en ontzagwekkend vooral in geopende toestand van het dak.

 

Teneinde de vloeistoffen rustig op temperatuur te komen rijden we rustig door de stad. Luid galmen de schrille klanken van de V10 tussen de gebouwen. Mensen op straat kijken op en om wetende dat er iets speciaals nadert. Net iets te vroeg opschakelen waardoor je een luide plof hoort in de uitlaten. De vernsellingsbak staat reeds in Sport-mode waardoor de kleppen in de uitlaat geopend zijn. Kippenvel opwekkend en dan te weten dat we nauwelijks vermogen vragen. Je voelt de overdaad aan vermogen en ik wil zo graag maar weet me nog te bedaren.

Pas als we even later de stad uit en oprit van de snelweg opdraaien zien we dat het rustig is. Het gas kan er op. Ik neem de schakelmomenten van de S-Tronic over door de schakelflippers aan het stuurwiel te gebruiken, Magnetic Ride op hardcore, Sport modus aan en off we go. Het toerental klimt razendsnel en daarmee zwelt het geluid aan. De naald verslind de snelheidsmeter, 80, 120,150, 180, 210, 240, 260…het gaat maar door. De acceleratie is onwerkelijk. Je wordt simpelweg in de stoel geperst en afgevuurd. Indrukwekkend, maar ook vol vertrouwen. Het onderstel is perfect, de vierwielaandrijving zorgt immer voor grip en de S-Tronic doet exact wat je wilt. Wat een beleving, wat een machine en dat alles in open lucht. Hierdoor is er nog veel meer beleving. Voor de critici onder ons. Ja de Spyder is iets zwaarder dan de Coupé, maar het onderstel, het gigantische vermogen en de stijfheid zijn zo goed dat de open variant veel meer beleving biedt. De R8 Spyder met de befaamde V10 en de S-Tronic is zeer begeerlijk en met recht een jongensdroom. Uniek, tijdloos en zeer smaakvol.

 

De R8 Spyder werd origineel in Duitsland geleverd op 1 maart 2013. Hij heeft twee eigenaren gehad. Het onderhoud is volledig door de erkende Audi Sport dealer uitgevoerd. Nimmer overgeslagen of te laat. De historie is bij iedere dealer op te vragen, maar uiteraard is alle documentatie aanwezig. Naast het afgestempelde onderhoudsboekje zijn ook de uitdraaien van de onderhoudslijsten aanwezig. Uiteraard zijn beide sleutels en de kunststof dummy aanwezig.

 

Wij hebben de R8 laten checken door Audi Sport dealer Pouw. Na de volledige check hebben wij door hen de kleppendekselpakkingen laten vervangen en is er één hogedruk branfstofpomp vervangen. Verder is de motor gereinigd en is de onderhoudsbeurt alvast uitgevoerd die eigenlijk over 1.100 km pas uitgevoerd diende te worden. Factuur hiervan is aanwezig. Daarnaast hebben we de auto voorzien van vier nieuwe, speciaal voor de R8 geschikte, Pirelli P Zero banden met AO codering. De auto staat dus volledig gereed voor aflevering.

 

De volgende onderhoudsbeurten zijn bekend en gedocumenteerd:

 

01.03.2013                   12 km

 

29.11.2013                   7.151 km

 

10.11.2014                   27.606 km

 

21.12.2015                   55.588 km

 

28.06.2016                   67.357 km

 

16.07.2018                   75.135 km

 

24.07.2020                   87.566 km

 

08.06.2023                   96.389 km

 

huidige kilometerstand  96.612 km

 

De Audi R8 Spyder verkeert in een bijzonder nette staat. Echt aan alles is te merken dat de auto met grote zorg en liefde behandeld en bereden is.

 

Interesse in de bloedstollend mooie Audi R8 bel dan snel voor een afspraak en eventuele proefrit.

EUR prijs op aanvraag

EUR prijs op aanvraag

Prijs

2013

2013

Bouwjaar

96.612 km

96.612 km

Kilometerstand

Specificaties

Audi R8 Spyder 5.2 FSI V10 Quattro S-Tronic (606pk)

 

Datum eerste toelating: 1 maart 2013
Kilometerstand: 96.612 km
Kenteken: T-834-GP
APK tot: nieuw voor aflevering
Vermogen: 446W/ 606pk (MTM Stage I)
Topsnelheid: 322 km/h
Acceleratie 0-100km/h: 3,3s.
Gewicht: 1.720 kg.
Aandrijving: Quattro vierwielaandrijving
Transmissie: S-Tronic dubbele koppeling

 

 

kleurstelling

 

exterieur: Brilliantrot (LY3J)
softtop: Schwarz
interieur: Schwarz (L1)
bekleding: Schwarz Fijnnappa leder
hemelbekleding: Schwarz

 

 

 

verdere informatie

 

Aantal eigenaren: 2
Nieuwprijs 2013: EUR 243.602,00
Wegenbelasting: EUR 263-298 3/mnd
Aantal sleutels: 2 + fabriekslabel
Dealeronderhouden: ja, volledig

Optielijst af-fabriek met OEM Fabriekscodes


Airbag Bestuurders-/passagierskant     4UF

Airbag Passagierszijde uitschakelbaar  4UF

Bandenreparatieset      1G8

Bandenspanningscontrolesysteem        7K7

Bestuurders-informatiesysteem (FIS) 9Q2

Binnenspiegel met Dimautomaat           4L6

Brandstoftank: 80 L       0M5

Buitenspiegel asferisch, links    5SL

Buitenspiegel convex, rechts    5RU

Buitenspiegel electr. neerklapbaar, met Dimautomaat          6XK

Buitenspiegel Wagenkleur        6FA

Centrale vergrendeling met Afstandsbediening  4K4

Chassis met Demperregeling (Magnetic Ride)           2MN

Comfort-airco-automaat 2 zones        9AK

Dagrijlicht        8K4

Deflector          7S1

Diefstalalarmsysteem + Interieurbeveiliging / Sleepbeveiliging        7AL

Diefstalbeveiliging voor Wielen (Velgsloten)      1PD

Dynamo 190 A  8GH

Emissie-arm volgens emissienorm Euro 5         7MG

Interieurinrichting: Volledig leer Fijne nappa N3Q

Isofix-houder voor Kinderzitje aan Passagiersstoel        3G2

Koplamp LED  8EX

Koplampsproeiers (Koplampsproeiers)  8X1

Lendensteun voor, electr. verstelbaar    7P1

Licht-pakket     QQ1

Multimedia-interface MMI Navigation Plus     7Q2

Pedalen Aluminium       GS3

Rijassistent-systeem Hill-Assist UG1

Schakel-/selectiehefboomgreep Aluminium       6Q6

Sound-systeem Bang & Olufsen        9VK

Sportstoelen   Q1D

Stoelen voor electr. verstelbaar         3L5

Stoelverwarming voor 4A3

Transmissie 7 versnellingen – Dubbelkoppeltransmissie S-tronic    G1K

Zij-airbag voor  4X1

Banden voor/achter: 235/35 R19 ..Y / 305/30 R19 …Y   H29

Exterieur Audi exclusive zwart          PQO

Lichtmetalen velgen voor/achter: 8,5×19 / 11×19 (5-dubbelspaaks, Titanium-look)          PQI

Motor 5,2 L – 386 kW V10 40V FSI Katalysator (CTYA)  CTYA

Parkeerhulp voor en achter, optisch met Achteruitrijcamera (APS Advanced)         7X8

Voorbereiding Mobiele telefoon/gsm (Bluetooth) incl. Gordelmicrofoon

PROEFRIT MAKEN?
Category
Audi, Voorraad
Tags
+, 2.5, 22", 3.0TDI, 313, 313pk, 313ps, 340pk, 340ps, 360pk, 360ps, 4, 50, 519pk, 519ps, 520pk, 520ps, 55, 55TFSI, 60, 60TFSI, 650, 650Nm, 8%, ABT, Audi, beste, Bi, bijteling, bijtellingsklasse, bit, btw, cabrio, cabriolet, ceramic, Convertible, dak, DSG, e, e-tron, elektric, elektrisch, etron, Exclusive, Facelift, FSI, full, g-tron, GMBH, goedkoop, goedkoopste, grau, grey, GT, hybrid, hybride, Individual, keramische, kermaisch, kia, koopje, lackierung, laden, LED, matrix, mia, mooiste, mtm, nardo, nardograi, nardogrey, overleden, overlijden, plug, Plug-in, plus, Q7, Q8, Quattro, R8, r8 gt, RS, RS4, RS5, RS6, RS7, RS8, S, S-line, S-Tronic, S8, sline, soft-top, softtop, spider, Spyder, Stronic, TDI, te koop, TFSI, TFSI. 2.5TFSI, TFSIe, TT, TTRS, TTS, tuning, Turbo, V10, V12, V8, W12