De sfeerverlichting in de garage werpt een diffuus licht op de Audi R8. Het geeft een luxe uitstraling. De contouren van de auto zijn nog altijd even schitterend als imposant. De lange en lage daklijn, de cockpit zóver naar voren gericht en de breedte is ongekend. Met een hoogte van amper 1 meter 25 komt de daklijn net boven mijn heupen. Onmiskenbaar detail van de R8 Coupé is de glazen achterklep waaronder de 4.2 V8 geëtaleerd ligt. De afwerking is high-end met talloze carbon details. In dit licht komt de, zo bijzondere, lak schitterend uit. De gapende sleuven onder de sideblades stralen potentie uit, maar bovendien noodzakelijk om de gigantische powerunit te laten ademen. Het front oogt agressief. Breed, extreem laag en de schitterend gestileerde koplampunits met zijn specifieke LED dagrijverlichting.
Na het openen van het portier laat ik mij zakken in de voortreffelijke sportzetels. Uitgevoerd in Fijnnappa lederen bekleding chique afgewerkt maar ook voorzien van noodzakelijke steun. De gekozen kleur is een pikante – zeker in combinatie met de rode lak – maar hoe langer ik er naar kijk hoe bijzonderder ik het vind. Het Mustangbaun leder staat heel fraai en doorbreekt het zakelijke karakter van Audi. Het dashboard is eveneens in zwart Nappa leder uitgevoerd en voorzien van Mustangbraun stiksels. Zoals het een sportwagen betaamt een zwart hemelbekleding en in dit geval uitgevoerd in alcantara. Tuurlijk de R8 levert fikse prestaties en alles is daar ook op ingesteld, maar het is zo fraai gecombineerd met luxe – chique accenten. Dit is next level.
Midden op het dashboard vinden we de centerspeaker van het befaamde Bang & Olufsen audiosysteem. Uitmuntend geluid en schitterend gestileerde speakers. Het Multimediasysteem omvat navigatie, telefonie en audio. Bedienbaar vanaf het stuurwiel. Aan de achterzijde de schakelflippers van de R-Tronic automaat. Stoelverwarming en climate control ontbreken niet. Onder de pook van de R-Tronic vinden we knoppen voor het adaptieve onderstel. Magnetic Ride – zo noemt Audi het. De actieve dempers bieden ongekende prestaties en zijn actief en instelbaar. Verder knoppen voor de elektrisch bediende spoiler op de achterklep en de parkeersensoren.
Genoeg gezien. Het is tijd om de R8 aan de tand te voelen. Nog met gesloten garagedeur start ik de 4.2FSI motor. De naalden in de tellerunit zwaaien een keer wild op en neer. De ‘koude’ start is luidbulderend. Het imponeert. Na ongeveer een minuut zakt het toerental en draait de motor rustig zijn toeren. De R-Tronic gaat in A zodat hij zelf het schakelwerk doet. Rustig rijden we de straat uit, opzoek naar de leuke wegen. Mensen kijken op en om wanneer ze de R8 voorbij zien en horen komen. De verschijning is tijdloos en imponerend.