Voor wie meent dat Plug-In Hybride’s saaie, emotieloze auto’s zijn voor de groen-gezinden en de subsidietrekkers die heeft het goed mis. Met een 340pk sterke 6-cilinder benzinebeul onder de kap en een elektromotor die maximaal 128pk levert is de Q7 60 TFSI e ronduit snel. De 60 TFSI e – oftwel, de Competition – is de overtreffende trap van de 55 TFSI e die 381pk levert. De 60 TFSI e levert met 462pk dus maar liefst 81 pk meer. De Competition biedt ongekende prestaties en combineert dat met zeer lage verbruikscijfers. Wanneer we de Q7 de sporen geven reageert de auto direct. De elektromotor zorgt direct voor de boost en tezamen met de 6 cilinder benzine turbomotor sprinten we in zo’n 5,5 seconden naar 100 km/h. Wanneer we het gaspedaal lichten is er meteen weer de rust en zoefen we elektrisch op kruissnelheid. De rust, de overdaad aan vermogen werk rustgevend en is uiterst comfortabel. De Q7 is ongekend stil. Daarbij is het onderstel in diverse modi te veranderen waardoor je voor iedere situatie en gelegenheid het karakter kunt aanpassen. In Comfort mode verwerkt de Q7 iedere oneffenheid middels de luchtvering en actieve dempers. In Dynamic mode is de auto juist zeer straf en verbazingwekkend goed qua wegligging en balans. Puik stuk techniek hoe de bijna 2,5 ton aan gewicht lijkt verdoezeld. Ook de offroad mogelijkheden zijn legio want de koets kan een enorme bodemvrijheid creëren en uiteraard zijn alle wielen aangedreven. Met recht een alleskunner die pure luxe combineert met een ongekend comfort en mogelijkheden. Daarnaast natuurlijk zeeën aan ruimte.
Achter het stuurwiel van de nieuwste generatie Audi Q7 waan ik me een piloot van een Airbus of Boeing. Het toch al breed opgezette dashboard wordt optisch sterk verbreed door het horizontale lijnenspel. De schitterende touchscreen displays ogen futuristisch. Geen analoge klokken meer, maar sec displays. Zo ook de Virtual Cockpit die op je wenken bediend qua informatiebron. Ronduit prachtig. Gebruikelijk in deze grootste Audi is ongekende luxe. Zo zetel je op voortreffelijke sportstoelen uitgevoerd in zacht Valcona leder. Overigens is er geopteerd voor uitgebreid leder want ook de diverse interieurdelen en het volledige dashboard zijn met leder omtrokken. Zowel voor als achterin tref je stoelverwarming aan. Het interieur is volledig S-Line uitgevoerd dus je vindt het fraaie S logo in de rugleuningen en op het S-Line stuurwiel met geperforeerd leder. Het stuurwiel is overigens ook verwarmbaar. Een S-Line interieur betekent ook altijd zwarte hemelbekleding. In dit geval zelfs uitgevoerd in alcantara. Fraaie optie. Verder natuurlijk uitgrbeide features op het gebied van rijassistenten. Het panoramadak is een aangename optie. Het is elektrisch bediend en eventueel te verduisteren middels een elektrisch gordijn.