Dat de Q5 van Audi een dijk van een SUV is staat buiten kijf. De hoge zit en dito instap zijn ideaal en door de gigantische binnenruimte biedt hij veel ruimte voor alle inzittenden en de gigantische kofferruimte is zeer praktisch. Dit is ook nog eens de facelift variant die in 2013 werd geïntroduceerd. Wanneer je in de markt bent voor een nieuwe Audi en je het budget hebt vastgesteld is het kwestie van keuzes maken want bij het aanvinken van de opties stijgt het bedrag onderaan de streep drastisch. De meeste Q5-en zijn daarom uitgerust met datgene dat nodig is. Niets meer en niets minder. De écht mooi uitgeruste exemplaren zijn schaars. Maar wij hebben er één en dit keer gelukkig niet in het veel voorkomende Phantomschwarz, maar in de het chique en exclusieve – Mondschein Blau. Volledig S-Line uitgevoerd dus met het exterieur S-Line bumperpakket, sideskirts en de schitterende 20” originele Audi S-Line velgen. Een wereld van verschil met een standaard exemplaar. Het gaat verder in het interieur. Ook daar volledig S-Line uitgevoerd met onder meer dikke S-Line sportzetels met ½ Nappa ledere en met elektrische lendenverstelling en stoelverwarming. Het fraaie S-Line stuurwiel is voorzien van geperforeerd leder en een afgevlakte onderzijde. Echt heel mooi. De Verder vind je S-Line sierlijsten en uiteraard is de sfeer binnenin geweldig door de zwarte hemelbekleding. Het MMI Plus multimediasysteem mag niet ontbreken. Het behelst onder meer navigatiesysteem met 3D kaartweergave, bluetooth telefonie en audiostreaming, Hard Disk, SD en AUX input en uitgebreide menustructuren voor ontelbaar veel instellingen. Het audiosysteem is flink geüpgraded aangezien het voorzien is van DSP – Digital Sound Processor – en een af fabriek subwoofer. Het resulteert in een uitmuntend audiosysteem. Verder Key-less entry en start/ stop. In de voorbumper is de ronde ‘knobbel’ – de radar van de adaptieve cruise control – zichtbaar. Een fijne optie waarbij de Q5 automatisch afstand houdt tot je voorligger. Lane Assist is ook present en waarschuwt de bestuurder wanneer je de wegbelijning dreigt te overschrijden. De middenconsole zit vol knoppen voor het MMI systeem en de automatische airconditioning. Parkeersensoren rondom ontbreken uiteraard niet net als bi-xenon verlichting en LED dagrijverlichting. Alles bij elkaar bracht de nieuwprijs van deze Q5 op maar liefst EUR 70.501 en dat is serieus hoog voor een Q5. Zoals eerder genoemd is dit het facelift model met de nieuwe type kop- en achterlampunits. Schitterend uitgevoerd in LED en voorzien van mooie details.
In het vooronder ligt de beresterke 2.0 TDI dieselmotor. Uiteraard gekoppeld aan het befaamde Quattro vierwielaandrijvingssysteem. Een automatische transmissie mag niet ontbreken. In dit geval de razendsnel schakelende S-Tronic met maar liefst zeven versnellingen en dubbele koppeling. De Q5 presteert als een bezetene want in slechts 9 tellen bereikt hij 100km/h en de topsnelheid ligt op 200 km/h. Het fijne is dat deze prestaties gecombineerd worden met zeer aantrekkelijk brandstofverbruik. De 2.0TDI krijgt een groen C-label en heeft een afgegeven gemiddeld verbruik van slechts 6,0L/100km.