De e-Tron van Audi schittert letterlijk in het heldere zonlicht. De prachtige lak – Mythosschwarz – heeft een fijne metallic en persoonlijk vind ik dit één van de mooiste kleuren. Zeker gecombineerd met deze gigantische 23” originele Audi Sport lichtmetalen velgen. De e-Tron past perfect in de huidige design stijl van Audi en toch heeft hij iets futuristisch. De moderne LED technieken in de koplampen en de doorlopende LED strip over de gehele breedte van de auto zijn daar wellicht debet aan. Modern en een prachtig design.
Het interieur gaat helemaal mee in deze stijl. De talloze schermpjes ademen een moderne sfeer en de strakke zakelijke lijnen van het dashboard geven een rustige en overzichtelijk sfeer. Buiten de knoppen op het stuurwiel zijn er amper bedieningsknoppen. De centrale schermen boven elkaar op de middenconsole werken kinderlijke eenvoudig en de haptische techniek, waarbij het scherm feedback geeft bij aanraking, werkt intuïtief. De virtual cockpit heeft talloze grafische weergaves en het complementeert het futuristische karakter van de e-Tron.
Tijd om te gaan rijden in dit topmodel van de e-Tron. De 55 Quattro. Twee elektromotor zorgen voor de aandrijving. Tezamen leveren ze in boost modus 408pk en maar liefst 561Nm koppel. Genoeg om de 2.500 kg zware mastodont in luttele seconden naar hoogst illegale snelheden te brengen. Dat gewicht is overigens in een ultra modern platform weg gewerkt. Het grootste deel ligt laag en tussen de assen waardoor de e-Tron ondanks zijn gewicht toch een echte rijdersauto is geworden. Een stabiel karakter en je kunt verschrikkelijk hoge bochtsnelheden rijden. Hij beschikt over luchtvering en via Drive Select selecteer je de gewenste modus of je past het naar wens aan in Individual. De wagenhoogte, karakter van onderstel, remmen en sturen pas je eenvoudig aan. Ongekend hoe je het karakter van de auto kunt wijzigen.
Uiteindelijk gaat het met elektrische auto’s om actieradius en de wijze waarop er met energie wordt omgegaan. In praktijk moet de auto ongeveer 400-450 km kunnen halen. De e-Tron is echter heel ver qua terugwinning van energie. Hij kan tot 200kWh terug laden tijdens het rijden. Daarbij kun je via de snellader tot 150kWh laden waardoor hij in no-Time weer geladen is.