Audi A8 6.0 W12 Quattro (420pk) – Origineel Nederlands – 1 van 10 Nederlandse W12 – Nappa leder / Alcantara – BOSE – Xenon – Solar sunroof – Navigatie – Alcantara hemelbekleding – Stoelverwarming achter – Elektrische zetels – Elektrisch stuurwiel – 18” Gepolijste W12 velgen – Nieuwprijs EUR 141.942 – 420pk – 2001 – 219.795 km – EUR 11.850

Over deze auto

Goed, beter, best: de twaalfcilinder motor is de top in motorbouw. Audi schaart zich in het illustere rijtje producenten met een bijzondere krachtbron: een W12.

 

Natuurlijk zijn acht cilinders meer dan genoeg om aansprekende prestaties neer te zetten. Vanzelfsprekend heeft een V8 uitstekende loopeigenschappen die nauwelijks comfortwensen open laten. Toch gelden aan de top andere wetten en regels. Twaalf cilinders zijn meer, zijn beter, zijn krachtiger: zijn het beste. Je hoort dus als merk en berijder alleen tot de absolute top met een ‘twaalfpitter’ onder de kap. Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, BMW (Rolls-Royce) en Mercedes en Jaguar: dat zijn ze. De Audi A8 meldt zich aan de top: geen V12 maar een W12. Een buitengewoon spannend brok techniek.

 

Laten we de motorkap maar eens opentrekken. Wat je noemt een goed gevulde ruimte. Desondanks is het opvallend hoe kort de twaalfcilinder is: slechts 513 millimeter. Ook opvallend is dat achter de grille op zeer korte afstand de oliekoeler, radiateur en de motor volgen. Moet ook wel, want achter de motor gaan meteen twee aandrijfassen naar links en rechts om de voorwielen aan te drijven. Nee, Audi is niet zo gek dat ze het daar bij laten, want ze passen natuurlijk hun quattro-vierwielaandrijving toe.

 

De prachtige aluminium motor – alleen het dragende deel van de krukas is van gietijzer – levert ware oerkracht. Start hem en er staat bij stationair toerental al 450 Nm ter beschikking! Vanaf 1.800 tpm wordt de 500-grens bereikt en tussen 3.500 en 4.750 tpm is het continu 550 Nm. Vermogen? Vierhonderdtwintig pk! Bijna 100 pk meer dan de BMW V12 en nog altijd dik 50 meer dan Mercedes in Das Haus heeft in die tijd.

 

Van 0-100 in 5,8 seconden is al indrukwekkend, maar wat te zeggen van de volgende cijfers: 0-200 in 20 s en van stilstand tot de afgeregelde top van 250 km/h in slechts 38 seconden! Maakt de A8 W12 koning, keizer en president van de linker rijstrook. Zo soepel schakelt de automatische bak door de versnellingen naar vijf en glijdt de naald van de snelheidsmeter met het grootste gemak over de 200 km/h en wie durft tikt zelfs 260 km/h op de teller aan.

Hoewel alles zich in buitengewoon hoog comfort afspeelt, blijkt de A8 6.0 W12 Quattro een aantrekkelijke stuurauto. De fluisterstille W12 blijkt onder belasting een beschaafd, maar zeker aanwezige roffel te produceren en dat daagt alleen al uit. Daarnaast is de besturing zelf aangenaam direct en de vierwielaandrijving is in staat om ook in bochten alle 420 pk’s op het asfalt te brengen. Vergeten we bijna nog een extra opmerking over de automaat te maken: wat schakelt die soepel en alert. Werkelijk topklasse. Voor sportief rijden is er een sportstand waarbij de bak extra snel terugschakelt. Wordt de A8 bijna gevaarlijk snel van. Natuurlijk kun je met de tiptronic-stand ook zelf schakelen en als optie met knopjes aan het stuur.

 

We mogen de A8 6.0 gerust rekenen tot de koningsklasse. Duitsland kreeg 3 à 400 exemplaren en Nederland kreeg er slechts 10. Tien stuks – en dit is één van die exemplaren en dus ook een origineel Nederlands geleverde auto.

We kunnen aan de ene kant een heel verhaal houden over het hoe en waarom van een twaalfcilinder en deze A8 W12 in het bijzonder. Over de mystiek, over de traditie, over het genot en over de sound. Aan de andere kant een rationele uiteenzetting geven over het feit dat een 4.2 ook afdoende is. Nog steeds een relevante keuze, maar back in those years was de W12 gewoon bijna een ton duurder dan de V8. Er is echter maar één doorslaggevende reden om de W12 te kopen: die is top. Er is geen betere A8, er is geen sterkere twaalfcilinder limousine en er is geen sportievere chauffeursauto. Van zo’n twaalfcilinder genieten is zeker een belangrijke overweging.

 

Audi experimenteerde in de Avus W12 met drie cilinderbanken van vier cilinders. Later is binnen het Volkswagen-concern gekozen voor de uitbouw van de V(R)6-motor. Logisch. Op de eerste plaats biedt deze een basis voor een hele generatie: eentje eraf: V5, twee eraf: V4, twee V4’s maken W8, twee V5-en maken W10, twee V6-en maken W12, V6 verlengen tot V8, V8 maal twee maken W16. Kun je goedkoop gebruik maken van dezelfde zuigers, drijfstangen, kleppen, enzovoort. Daarnaast is deze V6 kort (V) en smal (kleine blokhoek). Maakt ook de grotere motoren compact en dat is nodig – vanwege de quattro-aandrijving moeten achter nog aandrijfassen naar de voorwielen. Met een V12 zou de neus dan erg lang worden. De W12 is slechts twee hele millimeters langer dan de 4,2-liter V8 in de A8. Wel is bij de W12 om hoogte te winnen het oliecarter komen te vervallen ten gunste van een dry-sump-systeem. Olie wordt gericht uit de motor weggezogen naar een tankje en twee pompen zorgen ervoor dat het smeermiddel onder druk op alle plaatsen in het blok komt. Een superieur systeem dat in raceauto’s wordt toegepast om bij sterk accelereren, remmen en snelle bochten voorkomt dat de olie naar één kant van de motor stroomt.

 

Op de uitrusting van de A8 6.0 W12 Quattro is weinig aan te merken. Navigatiesysteem, TV, Bose-soundsystem, cd-wisselaar, leer, alcantara bekleding van hoedenplank, raamstijlen en zonnekleppen, Xenon verlichting voor dim- en grootlicht, ook op de achterbank verwarmde kussens en elektrisch verstelbare hoofd- en lendensteunen; het zit er allemaal op. Bovendien is deze A8 zeer smaakvol samengesteld in de kleur Mingblau met alcantara en Nappa lederen bekleding.  (bron: Autoweek)

 

Benieuwd naar deze absolute zeldzaamheid? Er wordt slechts zelden een Audi A8 6.0 W12 Quattro aangeboden en al vrijwel nooit een origineel Nederlands exemplaar. Persoonlijk vragen wij ons ook af of deze er überhaupt nog alle tien zijn. Wij nodigen je van harte uit om deze Youngtimer te bezichtigen en eventueel te rijden.

EUR 12.450

EUR 12.450

Prijs

219.795

219.795

2001

Zeer zeldzaam - 1 van 10 originele Nederlanders

Zeer zeldzaam - 1 van 10 originele Nederlanders

Origineel Nederlands

Specificaties

Audi A8 6.0 W12 Quattro (420pk)

 

Datum eerste toelating: 18 september 2001
Kilometerstand: 219.795 km
Kleur: Mingblau (LZ5L)
Kenteken: 16-HN-KJ
APK tot: 6 juli 2021
Vermogen: 309kW/ 420pk
Topsnelheid: 250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0-100km/h: 5,8s.
Acceleratie 0-200km/h: 20s.
Acceleratie 0-250km/h: 38s.
Gewicht: 1.925 kg.
Nieuwprijs NL: EUR 141.942

– Nappa leder / Alcantar bekleding
– BOSE soundsystem met subwoofer
– Navigatiesysteem met groot kleurenscherm
– Elektrisch solar sunroof
– Xenon verlichting met hogedruk koplampsproeiers
– Elektrisch verstelbare stuurkolom
– Elektrische stoelverstelling met memory
– Stoelverwarming voor en achter
– Elektrisch zonnegordijn
– Alcantara hemelbekleding in antraciet
– Automatische airconditioning dual zone
– Elektrische ramen voor en achter

– Elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels
– Elektrisch inklapbare buitenspiegels
– Antidiefstal alarm Klasse III
– Dubbel glas
– Parkeersensoren voor en achter
– Cruise control
– Regensensor
– Warmtewerende voor- en achterruit
– Quattro vierwielaandrijving
– 18” Originele Audi W12 lichtmetalen velgen
– Stuurwielbediening
– Trekhaak

PROEFRIT MAKEN?
Category
Audi, Verkocht
Tags
6.0, A8, L, Lang, Quattro, V12, W12, W8