Wanneer ik in rustige tred naar de Audi A6 loopt valt meteen het agressieve front op. Direct is duidelijk dat dit geen standaard exemplaar betreft. De gapende gaten van de bumpers en de dikke side skirts stralen potentie uit. De zwarte grill en de platte LED Matrix koplampen accentueren het karakter. En dan die waanzinnige kleur – Daytona grau, maar dan in mat. Ik heb zo’n zin om te rijden.
Key-less ontgrendel ik het bestuurdersportier. De dikke S kuipstoelen zijn prominent aanwezig. Ze zijn bekleed met Valcona Nappa leder met contrasterend witte en geruite stiksels. De zit is voortreffelijk met zicht op een gaaf dashboard en badend in luxe. Met een druk op de startknop ontwaakt de V6 TDI met twee turbo’s. Een diep donkere roffel is duidelijk hoorbaar. Als je niet beter weet hoor je een V8 ronk. Ieder detail en geluid wijst er op dat dit het absolute topmodel van de A6 diesel varianten is en dat het niet zomaar een versie betreft.
Standaard biedt de Competition al een krankzinnige 326pk op het asfalt. Dit exemplaar is echter getuned tot 416pk en 811 Nm. De cijfers alleen al zijn indrukwekkend. Normaal accelereert de Competition in precies 5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Door de tuning is dit nu een krankzinnige 4,5 seconden en zonder de begrenzer licht de topsnelheid tegen de 300 km/h aan. Dit moet waanzinnig zijn.
Motor, onderstel, stuurkarakter, sperdifferentieel, gaan allemaal in Dynamic. Motorsound ook waardoor het spektakel nog groter wordt. Automaat in Sport modus. We zetten de A6 stil. In gedachten tellen we terug…3, 2, 1, en vloeren het pedaal. De Quattro vierwielaandrijving zoekt naarstig naar grip, de toeren lopen snel op, het zware geluid zwelt aan en als een kanonskogel gaat de Audi er van door, De naald van de snelheidsmeter verzwelgt de teller. De 8-traps automaat schakelt razendsnel door de verzetten. Het is onwerkelijk hoe snel de A6 accelereert. Ook op hoge snelheid voel je de voorwaartse druk . Wat een sensatie.
Deze enorme prestaties doe je toch met een aangenaam laag verbruik. Gemiddeld afgegeven verbruik is slechts 6,4L/100km. Door de tuning kan dit zelfs zuiniger zijn alhoewel het ook wel weer verslavend is om het vermogen aan te spreken.
De A6 mag dan voorzien zijn van de meest potente motorisering. Je bent onderweg in een serieus luxe auto voorzien van de meest innovatieve en spectaculaire opties. Zo beschikt de Competition over Adaptive Cruise control, Lane assist, Side Assist en head-up display. De fantastische S sportzetels zijn elektrisch verstelbaar en voorzien van memorystanden en stoelverwarming. Standkachel is ook prettige optie. Uiteraard is de hemelbekleding zwart en boven je prijkt het gigantische glazen panoramadak. Verder camerasysteem met Area View waarbij er rondom de auto camera’s zijn gemonteerd. Het BOSE audiosysteem met talloze speakers en een af fabriek geleverde subwoofer klinkt fenomenaal. Tevens is de Audi voorzien van digitale radio DAB en audiostreaming via Bluetooth. De verlichting is de meest luxe variant met LED Matrix met grootlicht assistent. Een gigantische lichtopbrengst met dynamische lichtbundel. Heel fijne optie. Wat we niet mogen vergeten is de originele zwenkbare trekhaak. Met een trek aan een knop ontvouwt zich een trekhaak van onder de achterbumper. Heel praktisch en volledig uit zicht in ingeklapte toestand.
Dat de Audi A6 fraai is samengesteld moge duidelijk zijn. Dit exemplaar is echter recent voorzien van een wrap in dezelfde kleur als de auto, maar in mat. De vorige eigenaar is een echte liefhebber en heeft dit laten uitvoeren door zijn schoonzus die professioneel carwrapping doet. We hebben foto’s in ons bezit om aan te tonen dat er geen schade onder de wrap aanwezig is. De mat grijze kleur contrasteert ontzettend fraai met het zwart-optiek pakket dat af fabriek geleverd werd. Hierbij zijn logo’s en raamomlijsting uitgevoerd in hoogglans zwart. De 20” Competition velgen zijn vrijwel nieuw en volledig onbeschadigd. De banden verkeren in uitstekende – welhaast nieuwe – staat.