Met rasse schreden boender ik over de Duitse Autobahn. 180, 190 op de klok terwijl in het vooronder de V6 TDI rustig zijn toeren draait. Met een overvloed aan vermogen en op zeeën van koppel wend ik mij door het verkeer. Hard in de ankers voor een linksridder. Wanneer hij het agressieve front van de A5 Coupé in zijn binnenspiegel ziet geeft hij een ruk aan het stuur en verdwijnt vlug op de rechterbaan waar hij thuis hoort. De S-Tronic schakelt twee trappen terug en met een flinke duw in de rug gaat het razendsnel richting horizon. De machtige 3.0TDI levert een indrukwekkende 245pk, maar vooral het immense koppel van maar liefst 500Nm geeft de sjeu aan de machine. Wat een trekkracht en souplesse. Mede dankzij de razendsnel schakelende S-Tronic automaat met 7 trappen en dubbele koppeling sprint hij in slechts 5,8 tellen naar 100km/h. De topsnelheid is begrensd volgens het Duitse heren akkoord op 250km/h. De A5 – en zeker als coupé – is fantastische rijders auto. Straf afgestemd onderstel, maar niet oncomfortabel en altijd grip door de Quattro vierwielaandrijving.
De Audi is smaakvol samengesteld. Een niet alledaagse, maar chique lak – Mondscheinblau – , antraciet kleurige 19” originele Audi Rotor velgen en in combinatie met het zwart Nappa lederen S-Line interieur. Gelukkig S-Line want dat is zoveel mooier. De voortreffelijke sportzetels zijn elektrisch bediend en uiteraard voorzien van stoelverwarming. Het fraaie S-Line stuurwiel is voorzien van geperforeerd leder en natuurlijk ontbreekt het S-Line embleem ook niet. Boven je de zwarte hemelbekleding. Het geeft en racy sfeer in het interieur. De geslepen aluminium sierlijsten dragen daar ook zeker aan bij. Het fijne MMI multimediasysteem voorziet in een groot kleurendisplay met uitgebreide bedieningsmogelijkheden op de middenconsole. De vele knoppen zijn intuïtief uitstekend bruikbaar. Het systeem behelst onder meer navigatiesysteem, bluetooth telefonie en audiostreaming en uitgebreide menustructuren. Gelukkig is er gekozen voor een flinke audio-upgrade. Het Audi soundsystem is voorzien van DSP – Digital Sound Processor – en een af fabriek subwoofer. Resultaat, een hoogwaardige geluidskwaliteit en door de bluetooth audiostreaming heb je altijd digitale muziek. Perfect.
Uiteraard zijn automatische airconditioning met gescheiden zones, parkeersensoren rondom en cruise control aanwezig. Erg fraai zijn de af fabriek bi-xenon koplampen. Daardoor beschikt de A5 ook over de fraaie LED dagrijverlichting. Dit is het facelift model uit 2012 en oogt zoveel moderner dan de eerste generatie A5.