Alpina D3 Touring BITURBO Allrad #063 (350pk) | #063 van 260 | Zeer zeldzaam | 20” | Head-Up display | Navigation Professional | Camera | Verwarmd stuurwiel | Adaptive Cruise | Lane Assist | Elektrische klep | Panoramadak | Akrapovic uitlaatsysteem | Elektrische trekhaak | 2014 | 192.088 km | VERKOCHT |

Over deze auto

Drie honderd vijftig peekaas, zeven honderd Newtonmeters, 8 versnellingen, Allrad vierwielaandrijving, twintig inch met 265/30 schoeisel achter en een ‘opgewonden standje’ achter het stuurwiel.

 

Sport Plus-modus installed, pook in D, tik naar links in S, een druk op het minnetje op het stuur en rechtervoet in het pluche…BAM….je hoofd vliegt tegen de hoofdsteun, een blik op de onrustige toerenteller die maar door gaat, 4,6 seconden later vliegt de naald voorbij 100, onafgebroken hard accelereert het monster door naar 200 slechts 10 seconden later en het houdt niet op….echt niet…Alpina doet namelijk niet aan Duitse Heren akkoorden. De topsnelheid bedraagt 274km/h en daarmee is de D3 een tijd lang de snelste productiediesel ter wereld geweest. Een zeldzame verschijning waar er slechts 260 van geproduceerd zijn. Allemaal gelimiteerd en gedocumenteerd en dit is nummer 63.

 

Verdiep je in de Alpina D3 en je leest en ziet veel video’s waarin hij vergeleken wordt met de M3. Met uitzondering van het geluid en de halve seconde dat hij minder snel naar 100 vliegt vindt iedere autojournalist de D3 beter dan de M3. Handling beter, remmen extreem veel beter, maar bovenal een perfect compromis voor de dagelijkse rijder die niet de hardcore M3 wil qua ‘geluidsoverlast’ en strafheid, maar wel de prestaties wenst. Het is onwaarschijnlijk hoe goed een Alpina ontwikkeld is. De prestaties zijn op ieder vlak overweldigend.

 

Wat deed Alpina allemaal? Ze modificeerden de 3.0 lijn diesel uit de 3-serie door er onder andere twee turbo’s op de plaatsen, speciale luchtinlaten, ander motormanagement, speciaal uitlaatsysteem van Akrapovic, getunede 8-traps ZF automaat met Swichtronic, M adaptief onderstel, speciale stabilisatoren en een speciaal voor Alpina afgesteld onderstel. Extreem grote remschijven met originele Alpina remklauwen met vier zuigers en uiteraard in de blauwe Alpina kleur.

 

Qua opsmuk allerlei emblemen, stiksels en niet te vergeten het speciale typeplaatje met nummering van specifiek dát exemplaar. Fraai, heel erg fraai. De herkomst is herkenbaar, maar door de type aanduiding, de gigantische sloffen en de vier stortkokers is meteen duidelijk dat het hier om iets speciaals gaat.

 

Specifiek deze Alpina kwam in 2019 in onze handen via een merkdealer. Zeldzaam als hij is en de fraaie samenstelling gaf geen enkele twijfel om hem direct naar Meppel te halen met het doel er zelf in te gaan rijden. Het is er echter nooit van gekomen want de aankondiging online leidde direct tot een verkoop aan een absolute BMW purist. En nu is hij terug. En ook nu weer zijn we verliefd.

Buiten het technisch vernuft zou je wensen dat je prestaties in luxe kon leveren. En juist dat valt weleens tegen bij een Alpina. Ze zijn niet altijd voorzien van uitrusting volgens een volledig afgevinkte optielijst. Hoe anders is dit exemplaar. Deze is grandioos uitgevoerd.

 

Naast al het moois dat je absoluut mag verwachten is deze Deutser voorzien van Adaptive Cruise Control, elektrisch bediende trekhaak, camerasysteem met trekhaak zoomfunctie, elektrisch bediende sportzetels met memory en verwarming, stuurwielverwarming, head-up display, Lane Assist en bi-xenon verlichting met dynamische lichtbundel. De achterklep is elektrisch bediend. En dan die kleurstelling!

 

De staat is geweldig. Geen beschadigingen en aan alles is te merken dat de Alpina met grote zorg en liefde behandeld en bereden is. Recentelijk zijn de banden vervangen en alle documentatie en beide sleutels zijn aanwezig. De servicehistorie is digitaal opgeslagen in de auto en altijd na te vragen bij de erkende dealer.

 

De volgende servicebeurten zijn bekend:

 

23/04/2014                   1 km

 

11/02/2016                   26.678 km

 

12/05/2017                   41.726 km

 

02/01/2018                   74.281 km

 

13/06/2018                   99.210 km

 

04/07/2018                   101.239 km

 

06/02/2019                   129.996 km

 

15/11/2019                   161.353 km

 

12/05/2020                   174.016 km

 

Interesse? Bel ons snel voor een bezichtiging en eventuele proefrit.

VERKOCHT

VERKOCHT

Prijs

2014

2014

Bouwjaar

192.088 km

192.088 km

Kilometerstand

Specificaties

Alpina D3 Touring BITURBO Allrad  #063 (350pk)

 

Datum eerste toelating: 23 april 2014
Kilometerstand: 192.088 km
Kleur: Black Sapphire metallic
Kenteken: PF-202-X
APK tot: 16 juni 2022
Vermogen: 257kW/ 350pk
Topsnelheid: 274 km/h
Acceleratie 0-100km/h: 4,6s
Gewicht: 1.695 kg.

PROEFRIT MAKEN?
Category
Verkocht
Tags
204, 320, 325, 325i, 330, 330i, 335, 335i, 420, 430, 5.5, 500, 6.1, Alpina, AMG, angle, B11, B3, b4, B6, b8, bluetec, bmw, BRABUS, Breedset, burmester, cdi, command, E500, e600, eyes, g-class, g-klasse, G350, g350d, G500, g55, g63, GK-klasse, gl, GL420, GL500, grau, LCI, M pakket, M-klasse, M250, m3, M350, m5, ML, ML-klasse, ML250, ML350, ML420, ML500, mpakket, ps, s500, S600, space, station wagon, Turbo, V12, V8, widestar, Xenon, zf