De historie van Alpina is een fraai verhaal en het begon bij de oprichter Burkard Bovensiepen die ontevreden was over de performance van zijn auto. Het leidde uiteindelijk tot zijn doel om auto’s – en dan specifiek BMW’s – te upgraden qua performance. Voor een leek lijk je met een gewone BMW van doen te hebben, maar de onderhuidse aanpassingen maken Alpina’s zeer sportief met een karakter voor dagelijks gebruik en prestaties die uitzonderlijk zijn. In 1983 werd Alpina een zelfstandige autofabrikant. Dit is dan ook de reden waarom er een kruis door het originele BMW chassisnummer gaat en Alpina haar eigen chassisnummer eronder slaat.
De Alpina D3 die we hier aanbieden had als basis de E90 3-serie. De D3 was slechts de tweede dieselvariant die Alpina op de markt bracht. Als basis diende de 2-liter 4 cilinder turbodieselmotor. Alpina plaatste er een grotere Garret turbo op, grotere injectoren, een grotere intercooler en paste het motormanagement systeem aan. Tevens werd er af fabriek BMW gekozen voor een hot-climate versie en kwam er een custommade uitlaat onder met de twee specifieke uitlaatpijpen. Het vermogen steeg naar maar liefst 200 pk en 410 Nm koppel. Deze D3 was alleen leverbaar met de Getrag handmatige zes-versnellingsbak. Daarmee ging de Limousine versie in 7,4s naar 100km/h en de topsnelheid was maar liefst 238 km/h. Een hele prestatie als je bedenkt dat de echte sterke diesels toen pas net opkwamen.
Qua looks is deze Alpina vrij standaard. Uiteraard heeft hij de zo specifieke Alpina voorbumper met Alpina letters. Daarnaast de standaard 18” Alpina classis breedset met banden voor 225/40 en achter 255/35. En je ziet direct wanneer het om originele exemplaren gaat want een ventiel is niet zichtbaar. Deze zit verstopt achter de naafkap waarvan de sleutel uiteraard aanwezig is. Gekozen werd er voor de chique lak Arktis metallic en de silver Alpina deco-set.