Binnen heerst serene rust. Gezeteld in de Comfortstoelen met zacht leder tuur ik naar de zo typerende blauwe tellers van een Alpina. De naald van de snelheidsmeter vliegt voorbij 260. Geen Duits heren akkoord voor deze Alpina. De snelheden lopen verschrikkelijk hoog op. De Alpina geeft geen krimp als we zelfs 300 km/h aantikken. De 507pk’s die de 4.4 V8 BiTurbo opwekt gaan onvermoeibaar door. Volgens de specs zou 312 km/h haalbaar zijn, maar wij houden het voor gezien. De Alpina boezemt nu al ontzag in.
Even later verlaten we de snelweg. De kenmerkende Duitse afritten hebben welhaast haakse bochten. Zeker wanneer ik veel te hard het bord Ausfahrt passeer. De remklauwen bijten zich vast in de gigantische remschijven en verlagen subiet de snelheid met zo’n 200km/h om veilig te bocht te ronden. Kort daarna belanden we op een bochtige B-weg. Al in de tweede versnelling van de snel schakelende SwitchTronic bereiken we illegale snelheden, maar door de adrenaline en het vertrouwen in de B7 ben ik niet te stoppen. De ideale lijn wordt aangesneden en licht oversturend accelereer ik de bocht met onnoemelijk hoge snelheid. Pas nu valt echt op hoe ongelofelijk goed de ingenieurs van Burkard Bovensiepen zijn; de B7 voelt uiterst lichtvoetig terwijl we hier toch met een kolos van een auto te doen hebben. De directe iets lichte besturing past bij een limousine, maar het is allemaal zo goed controleerbaar. Je voelt je oppermachtig achter het stuur van de Alpina B7.
Binnen mag het dan rustig zijn. Hoe anders is dat buiten. De vier enorme kenmerkende Alpina uitlaatmondingen bulderen het uit. De 4.4 BiTurbo V8 is zo imponerend. Schitterend. Perfecte harmonie tussen luxe, snelle topklasse limousine en het geluid van de motor. Niet schreeuwerig, maar ruim voldoenden om te laten weten dat er meer dan voldoende potentie aanwezig is.
De Alpina is in ieder opzicht perfect. Zij leveren niet uitsluitend een body kit en een ‘software motortuning’. Nee ieder aspect dat Alpina wijzigde is gebaseerd op engineering. Zo is de standaard BMW motor uit de 750i van het voorgaande model – de E65 – volledig onderhanden genomen. De zuigers zijn door Alpina aangepast, er zijn twee door Alpina custom made Garret Honeywell turbocompressors gemonteerd met speciale lucht/ watergekoelde intercoolers. Gekoppeld aan de speciale 6-traps SwitchTronic automaat van Alpina wordt de B7 een echte power limousine. Maar liefst 507pk en een imposant koppel van 700Nm. Met die cijfers weet de B7 onwaarschijnlijke prestaties neer te zetten. De eerste generatie van de F01 B7’s werden door Alpina begrensd op 280km/h. Dat werd gedaan omdat de standaard Michelin banden geen hogere snelheid kon garanderen. Later werden ze onbegrensd afgeleverd en werd de topsnelheid een krankzinnige 312km/h. Daarnaast een acceleratie naar 100km/h in slechts 4,7s. Dit zijn ongekende cijfers. Met recht een bizarre limousine. Met al zijn contradicties. Zwaar en luxe tegenover uiterst comfortabel en bloedstollende prestaties.
Het interieur werd niet ontzien en op klantwens ingericht. In dit geval werd er gekozen voor het lichte Merino Platinum (ZAC8) leder. Het dashboard werd eveneens in leder uitgevoerd maar op een chique wijze in two-tone. De pianolak zwarte sierlijsten contrasteren fraai en zijn voorzien van subtiele Alpina emblemen. In de portieren de bekende blokjes en het logo aan de bijrijder zijde. Ook de stoelen kennen het Alpina embleem, net als de antraciet velours matten, de sleutels en zelfs het logo op de lederen map voor de documentatie zijn voorzien van het Alpina logo. De hemelbekleding is overigens uitgevoerd in zwart alcantara. Een kostbare en mooie optie. Soms kom je nog wel eens Alpina’s tegen die ‘missers’ in de uitrusting kennen. Dit exemplaar verre van aangezien er geopteerd is voor vrijwel iedere mogelijke optie. Zo is de B7 uitgerust met Head-Up display, Lane Assist, Side Assist, Soft-close-portieren, key-less entry, elektrische stuurkolom, comfortzetels volledige elektrische verstelling, memorystanden en stoelverwarming en stoelventilatie. Zelfs de massagefunctie op de voorzetels ontbreekt niet. Verder een 360° camerasysteem, homelink, Navigation Professional, elektrische zonnegordijnen achter en adaptieve bi-xenon verlichting met grootlicht assistent.
Veel minder opvallend, maar minstens zo belangrijk zijn het Dynamic Damper Control voor instelbare rij karakteristiek, Active steering en vierwielbesturing en luchtvering.