Alpina B5 Supercharged (500pk) | # 070 | Productieaantal 428 | Zeer nette staat | Zeldzaam aanbod | Sportzetels | Alpina design leder | Navigation Professional | 19” Originele Alpina Classic breedset | Xenon verlichting | PDC voor + achter | Stoelverwarming | Elektrische stoelverstelling + memory | Cruise Control | Multifunctioneel stuurwiel | Alpina striping | Schuif-/ kanteldak | 500 pk | 700 Nm | 0-100 km/h 4,7 s | 0-200 km/h 14,5 s | Topsnelheid 314 km/h | EUR 32.450 |

Over deze auto

De achterwielen beginnen spontaan te spinnen. Het motorgeluid zwelt aan en bruusk versnelt de B5 richting horizon. Het asfalt eenzaam en verschroeid achterlatend met Michelin rubber. Devies is deze Alpina met fluweel zachte rechtervoet te doseren aangezien het dit een beestachtige machine is met een alles verslindende 500pk op slechts alleen de achterwielen betreft. De 4.4 V8 wordt opgehitst door een door Alpina gemonteerde supercharger. Plaats de beleving in de tijdsgeest van 2006 – een kleine 20 jaar geleden – en bedenk dat dit old school, hardcore power betekent. Geen rits aan turbo’s geen automaat met dubbele koppeling en niet de high-end software die jouw beperkingen te niet doet. Nee, dit is het echte werk en je gaat volledig nat als je het niet goed gebruikt. Inclusief een hoop materiele schade en een gekrenkt ego.

 

Wij hebben best wat ervaring met Alpina’s opgedaan de afgelopen jaren. Grofweg zou ik het karakter omschrijven als niet hardcore zoals een BMW M, maar wel de prestaties die vergelijkbaar of beter zijn en extreem goed inzetbaar voor dagelijks gebruik. De B5 Supercharged past in mijn opinie echter niet binnen dit karakter. Althans ten dele niet. Ja, hij is te gebruiken als dagelijks vervoersmiddel, en ja je kunt er voortreffelijk mee cruisen en imponeren onder slechts de échte kenners, maar het gaat om het gigantisch vermogen op slechts enkel de achterwielen. Dit vermogen is grotendeels te danken aan de supercharged. Om even wat dieper in te gaan op de techniek. Dit is een zogenaamde centrifugaal supercharger ontworpen door ASA. Hij wordt aangedreven door de krukas en levert zo’n 0,8 bar vuldruk. Het is bedoeld om vertraging in de vermogensafgifte te voorkomen. Alpina zelf noemt het ook de ‘turbessor’ omdat het de voordelen van een turbocompressor en een supercharger combineert. Resultaat is een vermogensafgifte over een extreem breed toerengebied en een gigantisch koppel van maar liefst 700Nm. Bedenk even dat deze Alpina 16 jaar oud is om te beseffen hoe bijzonder dat is.

 

Zoals gezegd geen high-end dubbele koppeling automaat, maar de oerdegelijk en zeer betrouwbare SwitchTronic van ZF met zes verzetten. Hij schakelt automatisch maar is desgewenst te bedienen middels de zo specifieke Alpina schakelknoppen op het stuurwiel.

 

Wanneer je het maximale uit de B5 weet te halen dan neemt de 0-100 km/h sprint 4,7 seconden in beslag. Dat is absoluut verschrikkelijk snel, maar de topsnelheid ligt volgens fabrieksopgave op een krankzinnige 314 km/h. Er zijn echter meerdere autojournalisten die zelfs 319 km/h op GPS gereden hebben. Absoluut niet voor niets dat Alpina de B5 in 2005 introduceerde als snelste productie limousine ter wereld.

Om een Alpina te waarderen moet je absoluut weten wat het is. Pas dan realiseer je hoe gaaf dit merk is en wat ze weten te bereiken. De looks zijn veelal vrij standaard. Ja, de onderlip aan de voorbumper en de dubbele ovalen uitlaatmonding is specifiek Alpina en natuurlijk niet te vergeten de kenmerkende striping over de flanken. De Classic velgen kenmerken zich door de vele spaken en het ontbreken van een ventieldop. Althans, die is verbogen achter de naafkap die open te schuiven is na hem met een sleutel te ontgrendelen. Lucht loopt dus via één van de spaken in de band (!). Daarnaast is iedere Alpina op klantwens gebouwd en genummerd. De productieaantallen zijn zeer beperkt en gearchiveerd in het Alpina-Archive. Tot zover de uitstraling.

 

Technisch gezien past Alpina de modellen zo aan dat ze uitstekend als ‘daily user’ te rijden zijn, maar tevens ongeëvenaarde prestaties weet neer te zetten. De B5 heeft stijvere vering en gemodificeerde dempers. Hard, maar nooit oncomfortabel. Het remsysteem is gebaseerd op de remmen afkomstig van de BMW 760 Li met schijven vóór in de maat 374/36 mm en achter 370/24 mm.

 

Het interieur is door Alpina onder handen genomen. Het Alpina design leder wordt voorzien van Alpina logo’s, het leder op het stuurwiel is hand gestikt met groen draad, de speciale Alpina vloermatten, en Myrtle houten sierlijsten met Alpina badges en niet te ontberen zijn de blauwe tellerunit met indrukwekkende schaalverdeling tot 330 km/h.

 

De Alpina B5 – dit exemplaar # 070 – is een ongekend net exemplaar. Sterker nog, de staat is welhaast als nieuw en dat terwijl er toch al ruim 170.000 km ervaring is opgedaan. Dat zegt iets over de historie. De lak is niet herspoten, er is geen schadeverleden traceerbaar en de velgen verkeren in een zeer nette onbeschadigde toestand. Ze zijn overigens voorzien van uitmuntend Michelin PilotSport4 schoeisel. Het interieur is keurig en smetteloos. Wij kochten de Alpina onlangs in Oostenrijk van zijn liefhebbende eigenaar.

 

De totale productie van de B5 Limousine ooit gebouwd is 428. Dit is nummer 070.

 

De Alpina is geschikt voor de kritische koper. Tevens is het een ideale youngtimer gezien zijn leeftijd. Ondernemers dus opgelet.

 

Interesse in deze zeer zeldzame en unieke Alpina B5? Bel dan snel voor een bezichtiging en eventuele proefrit.

EUR 32.450

EUR 32.450

Prijs

170.174 km

170.174 km

Kilometerstand

2006

2006

Bouwjaar

Specificaties

Alpina B5 Supercharged (500pk | 700Nm)

 

Datum eerste toelating: 2006
Kilometerstand: 170.174 km
Kleur exterieur: Titansilber metallic (351)
Kleur interieur: Schwarz Individual (LZXX)
Kenteken: NNB
APK tot: Nieuw voor aflevering
Motor: 4.4 V8 Supercharged
Topsnelheid: 314 km/h
Acceleratie 0-100km/h: 4,7s.
Acceleratie 0-200km/h: 14,5s.
Gewicht: 1.720 kg.
Vermogen:  372kW/ 500pk
Koppel: 700Nm
BTW/ Marge: margeregeling

Automatische transmissie

Hydro-besturing servotronic

Alarmsysteem

Ontfall, type aanduiding

Voorramen groene baan

Glasdak elektrisch

Zonnerolgordijn achter

Vloermatten verlours

Gevarendriehoek en verbandspakket

Binnen-/ buitenspiegels automatisch dimmend

Binnenspiegel automatisch dimmend

Luxe houten uitrusting

Stoelverstelling elektrisch met memory

Armsteun voor

Sportstoel

Stoelverwarming bestuurder/ passagier

Koplamp reinigingsinstallatie

Park Distance Control (PDC)

Xenon licht

Automatische airco

Snelheidsregeling

Kilometersnelheidsmeter

Lichtpakket

Ontfall remachterlicht tweetrap

TV functie

Navigatiesysteem Professional

Spraakinvoersysteem

HiFi luidsprekersystemen

Area Code-2 voor DVD

Knipperlichten wit

Hoofdschakelaar accu

Uitvoering voor warme landen

Akoestische gordelwaarschuwing

Dealerlijst Europa

Radiofrequentie 315 Mhz

Boorddocumentatie Duits

Alpina zonder brief

Dummy-SALAPA

Uitrusting op speciaal verzoek

Bescherming buitenzijde

AGM accu 90 Ah

PROEFRIT MAKEN?
Category
Alpina, Voorraad
Tags
125, 125d, 130, 135, 135i, 135m, 140, 140i, 140m, 25d, 3.0, 30d, 320i, 320pk. 235kw, 335i, 340i, 35, 360, 4.4, 40d, 40e, 420bhp, 420ps, 45d, 5-serie, 50d, 520, 520d, 530, 535, 535d, 550, 550d, 575pk, 575ps, 730, 730d, 740, 740d, 740il, 750, 750d, 760, active, Adaptive, Alpina, B3, B5, B6, B7, b8, beste, bicolr, bijtelling, biturbo, Bovensiepen, btw, burkard, cabriolet, coupe, D3, d5, D6, D7, dvd, E90, e92, e93, elektrisch, F10, F11, F20, F30, F31, G10, G11, G12, G20, G21, G22, G30, G31, goedkoopste, h/k, harman, hybride, Individual, kardon, Lang, LED, lwb, M, M Performance, m sport, M technic, M Technics, m1, M135, M135i, M140, M140i, m2, m3, m4, m50, m50d, m50i, m550, m6, Msport, nightvision, Performance, plgin, plug, Plug-in, Pure, sdrive, snelste, sport, technic, Turbo, V10, V12, V8, verlegnd, Virtual, x drive, X5, X5M, x6, x6m, x7, x7m, Xdrive, xdrive40e, zuinige, zuinigste