De achterkant breekt wild uit. Een lange gecontroleerde drift volgt, een beetje tegenstuur en de achterwielen pakken weer grip. Met rake klappen uit de Quad-orgelpijpen dendert hij razendsnel door. Natuurwetten tarten met de Stelvio is het leukste dat er is. Hij stuurt messcherp de heftige bochtencombinatie in. Bij het terug schakelen via de flippers trakteert de V6 turbo mij op gruwelijk geroffel. De versnellingen volgen elkaar razendsnel op, de motor klimt snel in toeren en in luttele seconden rijden we weer hoogst illegale snelheden.
In theorie lijkt een SUV natuurlijk nooit de juiste keuze te zijn als stuurman auto, maar de Stelvio heft vele nadelen op. Het gewicht wordt sterk gereduceerd door gebruik legio aluminium onderdelen, de ophanging, motorblok en carrosserie, overal is het in verwerkt. De cardanas is zelfs van carbon. De motor ligt diep en ver in het vooronder, Zover dat het welhaast een front-mid engine wordt. En dat merk je. Kom maar op met de tegenargumenten, maar volgens ons is dit de enige echter rijders-SUV. Vijf honderd en tien peekaa’s, zes honderd Newtonmeter en een onderstel waar je helemaal wild van wordt. De cijfers zijn verbazingwekkend, want de op een Ferrari gebaseerde motor zorgt er voor dat de 100 sprint afgeraffeld wordt in slechts 3,8 seconden (!!!) Daarmee mag hij zich tussen de echte sportwagens scharen. De topsnelheid van deze SUV ligt zelfs op 283 km/h. Alfa Romeo – een merk met zo’n lange en rijke historie – heeft echt een auto neer weten te zetten dat emoties oproept en een gigantisch hoge fun factor heeft. Niet perfect qua uitvoering en afwerking, maar zo veel leuker dan alle andere SUV’s. De Stelvio is ronduit geweldig. Imposant, imponerend en bloedmooi als het gaat om de looks.
De Looks! De ronde vormen, het agressieve front, met de breede lichtunits en de zo kenmerkende grille. En dan die fantastische Quadrifoglio velgen met achter 285/40 Pirelli schoeisel, de vier indrukwekkende uitlaten, het is allemaal lust voor het oog.
En dan het interieur. De speciale QV sportzetels uitgevoerd in Nero leder en alcantara en de rode stiksels. Het is prachtig. De carbonelementen geven hem de racy uitstraling. Kijk eens naar het stuurwiel, de startknop, dit is car porn.
Deze Stelvio is smaakvol samengesteld. De schitterende lak – Grigio Vesuvio – combineerd fraai met de titanium kleurige velgen. Het donkere interieur maakt het af. De rode stiksels onderstrepen het sportieve karakter en alles dat je ziet roept emoties op.
De Stelvio is rijkelijk voorzien van extra opties waaronder het Harman/ Kardon high end audiosysteem met subwoofer en maar liefst 14 speaker. Verder alle mogelijke rijassistenten. De zetels en stuurwiel zijn verwarmd. Het multimediasysteem voorziet in navigatie, uitgebreide menu’s, telefonie, bluetooth audio, Apple CarPlay en Android Auto. Uiteraard ontbreekt het camerasysteem ook niet. Het gigantische panoramadak is elektrisch bediend.