In mijn hand de sleutel met het befaamde Porsche logo. Zoals het een liefhebbersbezit betaamd is deze geringd aan een originele lederen sleutelhanger met eveneens het logo. Het ontstaan van het logo is gehuld in mysteries, maar het geeft een magisch gevoel de sleutel in mijn hand te hebben. Het biedt namelijk toegang tot datgene dat voor velen een jongensdroom is. Een Porsche 911. Een Porsche 911 Targa om nauwkeuriger te zijn.
De 996 Targa is altijd voorzien van de 3.6 boxermotor i.p.v. de 3.4 uit de standaard 996. Die 20 pk extra zal niet het verschil maken, maar mijn persoonlijke mening is dat hij veel dynamischer rijdt. Trekt behoorlijk lagere toerentallen en het geluid is niet te versmaden. Beschaafd, verslavend en tegelijk een uiting van zijn potentie. Bovendien is het IMS lager niet zo ‘gevoelig’ als bij de 3.4 variant.
De 996 is in mijn ogen het perfecte compromis uit het historische leverprogramma van de 911. Het is niet de ‘old school’ Porsche waarin je hard moet werken en echt het gevoel hebt een oldtimer te rijden en het is ook niet het vernuftige, sophistacted en moderne van de 997 en in nog grotere mate de 991. Die zijn te goed en te veilig. De 996 is een volbloed sportauto met een overdosis aan grip. De 320pk sterke boxer stuwt de 18 jaar oude 911 in slechts 5,2 tellen voorbij 100km/h en hij houdt het pas gezien bij 285 km/h. Een handgeschakelde versie in de 996 heeft de voorkeur – mijn persoonlijke mening alsook van vele Porsche puristen. Toegegeven, in een file is het fijn dat je met een automaat niet steeds het zware koppelingspedaal hoeft te vloeren, maar die TipTronic is zóóóó traaaag…en minder spectaculair.
De 996 Targa kwam pas na de facelift in 2002 en is met een totale productie van slechts 5.152 de meest zeldzame versie van de 911. Direct herkenbaar aan de afwijkende C-stijl en het enorme glazen dak dat vanaf de rand van de voorruit doorloopt tot boven de motorkap aan de achterzijde. Het opent elektrisch waardoor je welhaast het cabriogevoel creëert allen dan met veel meer comfort. Het glasdak is te verduisteren met een elektrisch zonnegordijn. De Targa heeft dus ook altijd de veel fraaiere koplampunits.
Deze Targa is een origineel Nederlands geleverd exemplaar en uiteraard voorzien van een volledige historie. Historie in de vorm van een afgestempeld onderhoudsboekje en ondersteund en gespecificeerd met tal van facturen. Belangrijk en kostbaar onderhoud was er in 2013 bij 163.670 km waarbij de volledige koppelingsset en druklager vervangen zijn.